6 najväčších mýtov o odvykaní fajčenia

Cigarety škodia zubom i sklovine
Zdroj: shuterstock.com

A rozhodne im neverte.

Rozhodli ste sa, že prestanete fajčiť? Rátajte s tým, že to nebude vôbec ťažké. Určite ste si už čo to pozisťovali alebo vás informovali tí, ktorí sa už tohto zlozvyku zbavili. Ale nie všetko je tak, ako jedna pani povedala. Tu je šesť najväčších mýtov o odvykaní fajčenia.

1. Keď prestanem fajčiť, priberiem

Toto je najrozšírenejší mýtus a pri tom ide o hlúposť. Niektorí ľudia skutočne priberú potom, ako sa rozlúčia s cigaretami. Ale dôvodom nie je absencia nikotínu, ale fakt, že jeden zlozvyk nahradia druhým. Teda fajčenie za jedenie. Potom je logické, že keď nahradíte cigarety hamburgermi či rezňom, tak priberiete.

2. Odvykanie je drahá záležitosť

Nikotínové náplaste či doplnky stravy, po ktorých niektorí bývalí fajčiar siahnu, sú drahou záležitosťou.  Ale skúste si zrátať, koľko vás stojí práve fajčenie.

3. Namiesto cigariet vodná fajka, je zdravšia

Na porovnanie škodlivých účinkov cigariet a vodných fajok sa zameralo niekoľko štúdií a všetky dospeli k prekvapivému záveru. Vodné fajky nie sú v žiadnom prípade zdravšou alternatívou iných tabakových výrobkov. Pri ich fajčení ste vystavení rovnakému množstvu škodlivín, karcinogénnych látok ako pri fajčení cigariet.

4. Po rokoch fajčenia už svojmu telu aj tak nejako nepomôžem

V skutočnosti nie je nikdy neskoro prestať. Už počas roka bez fajčenia sa znižuje riziko ochorenia srdca o polovicu! Tri mesiace po poslednej cigarete sa zlepšia funkcie pľúc a krvný obeh. Po 12 hodinách klesne hladina oxidu uhoľnatého v krvnom riečišti.

5. Bez cigariet nezvládnem stres

Pokiaľ patríte k fajčiarom siahajúcim po cigarete vždy vtedy, keď ste v strese, pozor. Štúdie preukázali, že nefajčiari sú menej úzkostliví a lepšie sa vyrovnávajú so stresom. A týka sa to aj bývalých fajčiarov. Nikotín napriek svojej povesti nepôsobí ako upokojujúci prvok pri strese, je to len ďalší mýtus. To, čo ľudí vedie k tomu, že siahnu pri strese po cigarete, je skôr potreba niečím zamestnať ruky alebo sa zdvihnúť od stresujúcej práce a na chvíľu si vyčistiť hlavu. To ale ide aj bez cigariet.

6. Keď prestanem fajčiť, nebudem v práci taká výkonná

Opak je pravdou. Je preukázané, že fajčiari sú chorľavejší, horšie sa sústredí, navyše pre závislosť a potrebe si zapáliť pravidelne odbiehajú od načatej práce a potom musia začať znovu. To neznie veľmi výkonne.

BRATISLAVA/ redakcia MyŽeny, bety.cz

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme My ženy

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.