22 rád, ako konečne jesť skutočne zdravo!

Jedlo - nezdravé a zdravé
Zdroj: shuterstock.com

Niektoré už poznáte, iné budú pre vás novinkou. Nielenže budete zdravé, ale aj dlho mladé. Prečítajte si, čo radí výživový poradca.

Je vedecky dokázané, že strava ovplyvňuje takzvaný biologický vek. "Vďaka" nej naše telo rýchlejšie starne či naopak zostáva mladé. A ako teda jesť správne? Radí výživový špecialista Martin Škába, ktorý vedie aj vlastný blog.

Zdroj: shuterstock.com

1. Zákaz sladkostí - Obmedzte a postupne vynechajte všetky sladkosti a sladené nápoje.

2. Voda bez bubliniek - Pite najmä neperlivú filtrovanú vodu.

3. Zabudnite na biele pečivo - Nahraďte ho celozrnným žitným, najlepšie kváskovým. 

4. Miesto kravy kozu - Obmedzte kravské mliečne výrobky a nahraďte ich kozími.

5. Obmedzte mäso - Štyri porcie za týždeň stačia. "Vyvarujte sa kuraciemu mäsu zo supermarketu, kupujte radšej tie domáce a najlepšie odporučené."

6. Objavte bielkoviny - Nájdete ju aj inde než v mäse, napríklad v rybách, vajciach, strukovinách, fermentovanej sóji, výrobkov z vaječných bielkov...

7. Odšťavujte - "Zeleninoví a ovocné šťavy sú plné vitamínov, minerálov, fytoživín, ale tiež enzýmov a antioxidantov, ktoré omladzujú telo. Dajte si každý deň 0,3 - 0,5 dcl čerstvých štiav z piatich druhov ovocia a zeleniny a skoro pocítite pozitívne účinky," radí Škába. 

8. Kvasená je dobrá - Zaraďte do svojho jedálnička kvasenú zeleninu (najmä kapustu), ktorá pôsobí na telo blahodárne. 

9. Vyskúšajte sójové výrobky - Najlepší je fermentovaný sójový syr. Je skvelým zdrojom bielkovín, teda ním môžete bez problémov aj niekoľkokrát týždenne nahradiť mäso.

10. Zelený jačmeň neutralizuje - "Zelený jačmeň pomáha s celkovou acidobazicitou alebo kyslosťou tela a pôsobí na telo silne zásadovito," vysvetľuje Škába. 

11. Omega-3 - Omega-3 mastné kyseliny, najčastejšie vo forme rýb a zdravých olejov (makadamiový, ľanový, konopný, manďlový) môžete pridať do šalátov. V teplej kuchyni používajte olivový a ryžový. 

12. Jedzte semienka - ľanové, slnečnicové alebo dyňové semienka pozitívne ovplyvňujú produkciu pohlavných hormónov a pomáhajú čistiť črevá. 

13. Doplňte zinek - Dobrým zdrojom tohto minerálu potrebného k produkcii testosterónu sú morské plody, vajcia, pšeničné klíčky. 

14. Orechy vám dodajú energiu - Spestrite si jedlo nesolenými orechmi para, kešu, vlašskými alebo mandľami. Vďaka veľkému množstvu energie sú skvelými pomocníkmi nielen pre zdravý cievny systém. 

15. Ku každému jedlu zeleninu - Znížite glykemický index stravy a ušetríte prácu pankreasu.

16. Špenát pre lásku - Obsahuje množstvo vitamínu E, ktorý je hlavným činiteľom pri produkcii pohlavných hormónov v tele a hovorí sa o ňom, že je prírodné afrodiziakum. 

17. Nebojte sa plodov mora - Zdravé sú hlavne ustrice. Konzumujte pravidelne čerstvé ryby, ktoré váš mozog naladí na správne vibrácie.

18. Konzumujte čerstvé ovocie denne - Obsahuje mnoho vitamínu C (hlavne kiwi, citrusy, jahody a čierne ríbezle) a vy by ste mali denne prijať aspoň 500 - 1000 mg. 

19. Zázračné grepové jadierka - Každé ráno si dajte pohár vody s extraktom z grepových jadierok.

20. Tanier na tri časti - Pri skladbe svojho taniera myslite na to, že by v ňom mala byť z polovice zastúpená zelenina, štvrtina bielkovín a štvrtina sacharidov. 

21. Prežúvajte stravu dôkladne a jedzte pomaly.

22. Trojhodinová pauza - Nechajte svoje telo vytráviť, jedzte minimálne každé tri hodiny, skôr nie.


BRATISLAVA/ bety.cz, nt

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme My ženy

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.