Ľudia sa od dávna snažili zdolať vodnými cestami aj miesta, kde žiadna voda netečie.
Meria 77 kilometrov, lode vďaka nemu prekonajú na ceste z oceánu do oceánu 26 metrov vysoký kopec a 15. augusta oslávi storočnicu svojej existencie. Panamský prieplav patrí medzi najväčšie diela ľudstva. Jestvuje však aj kanál, ktorý preťal ešte väčšiu vzdialenosť a nadmorskú výšku - takmer zabudnutý Belomorský kanál v Rusku.
Panamský prieplav vraj patrí medzi najbezpečnejšie, vyplýva zo štúdie skupiny
Allianz. Za posledných desať rokov sa v ňom síce stalo 27 nehôd, ale je to menej než inde. Škodová udalosť vznikne len raz za 4000 prepráv.
Prieplav vznikol v roku 1914. Patrí medzi najdôležitejšie svetové vodné cesty, pokrýva asi tri percentá prepravovaného tovaru (Suez približne šesť percent). V súčasnosti cez prieplav
prejde ročne viac než 12 000 zaoceánskych lodí. Po otvorení nového pruhu
sa odhaduje ich zvýšenie až na 16 750.
Panamský prieplav - dĺžka 77 km, plavebné komory sú hlboké 12,5 metra a široké 33,5 metra (v Gabčíkove sú komory široké 34 metrov a lode môžu prekonať výšku 23 metrov)
Suezský prieplav - dĺžka 195 km, hĺbka 20 metrov, nadmorská výška najvyššieho prekonaného bodu na trase nie je z dostupných informácií známa
Belomorský kanál - 227 km, hĺbka 3-4 metre, má 12 plavebných komôr a prekováva nadmorskú výšku 70 metrov; je však prakticky nevyužiteľný, pretože je plytký a navyše na dlhý čas zamŕza, navyše pri jeho budovaní za čias Stalina na stavbe zomreli desaťtisíce ľudí
Zdroj:
TASR
BRATISLAVA/ TASR, TVNOVINY.sk, mg