Chystáte sa skoncovať s fajčením? Zmeny v tele krok po kroku, deň po dni

2.jpg
Zdroj: shutterstoc.com/oneinchpunch

Pri fajčení sa do organizmu uvoľňujú stovky škodlivých látok, ktoré vplývajú na organizmus.

O negatívnych účinkoch fajčenia vie každý fajčiar, napriek tomu je pre neho ťažké skoncovať s ním. Nejde o to, že by mu nezáležalo na jeho pľúcach, srdci či iných orgánoch, vplyv na ne si uvedomuje. Nie je za tým teda nedostatočné vzdelanie, ale túžba, návyk, závislosť.

Pri fajčení sa do organizmu uvoľňujú stovky škodlivých látok, ktoré vplývajú na organizmus. Negatívne vplyvy sa však dajú zvrátiť, stačí s fajčením skoncovať. Je to náročné, ale pozitívne účinky vášho rozhodnutia sa začnú prejavovať už po niekoľkých hodinách. Čo presne to znamená, vám s portálom mojezdravi.cz priblížime krok po kroku, deň po dni.

Prečítajte si aj: Kožné ochorenia na jeseň: Odborníčka radí, ako máte postupovať a zbaviť sa ich

Dni a týždne

Už v prvý deň bez cigariet znížite riziko infarktu. Je to spôsobené znížením tlaku krvi a zároveň zvýšením hladiny kyslíka, ktorý srdce potrebuje pre správne fungovanie. Hladina nikotínu v krvi sa zníži na zanedbateľné množstvo. Tep srdca sa spomalí.

Po 48 hodinách sa začnú regenerovať a rásť predtým poškodené nervové zakončenia. Môžete si všimnúť aj zmenu vo vašom vnímaní, zmysly, ktoré boli predtým otupené v dôsledku fajčenia, sa opäť prebúdzajú. Možno zistíte, že máte radi nejaké jedlo či vôňu, ktoré ste si predtým ani neuvedomovali.

Do troch dní od skoncovania s fajčením budete ľahšie dýchať. Priedušky vo vnútri pľúc sa totiž začali viac uvoľňovať a otvárať. Uľahčuje to premenu kyslíka, ktorý vdychujete, na oxid uhličitý, ktorý vydychujete. Okrem toho sa zvýši kapacita vašich pľúc.

Týždenný míľnik je dôležitý nielen pre vaše zdravie, ale aj pre vás a vašu vôľu. Často rozhoduje o tom, či splníte svoj cieľ. Fajčiari, ktorí úspešne zvládnu týždeň bez cigarety, majú totiž deväťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že sa s týmto zlozvykom rozlúčili už nadobro.

Po dvoch týždňoch budete ľahšie dýchať aj pri chôdzi. Je to spôsobené lepšou cirkuláciou vzduchu v pľúcach. Ich funkcia sa zlepší o 30 percent.

Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva SR

Mesiace

Veľa zdravotných zmien si uvedomíte po uplynutí jedného mesiaca. Budete mať viac energie, pri cvičení sa nebudete až tak zadýchavať a budete chránení pred bakteriálnymi infekciami. Je to spôsobené tým, že sa pľúca pomaly zotavujú a znižuje sa v nich akumulácia hlienu, čo môže viesť k infekcii.

Do troch mesiacov od ukončenia fajčenia sa ženám zlepšuje plodnosť a tiež riziko predčasného pôrodu dieťaťa.

Po polroku od skoncovania s fajčením si mnohí ex-fajčiari všimnú lepšie zvládanie stresujúcich situácií. Nebude vás už trápiť ani vykašliavanie hlienu spôsobené chemikáliami v cigaretách a lepšie prekonáte aj chrípky či kašeľ. Narastá totiž schopnosť pľúc regulovať hlien, vyčistiť pľúca a tým aj znížiť riziko infekcie.

Roky

Po roku zaznamenajú vaše pľúca dramatické zlepšenie, pokiaľ ide o ich kapacitu aj funkciu. Spozorujete, že sa vám omnoho ľahšie dýcha a hlavne si ušetríte veľké množstvo peňazí.

Tri roky po poslednej cigarete sa riziko srdcového infarktu zníži na úroveň rizika u nefajčiara. Po piatich rokoch klesne v porovnaní s obdobím, kedy ste fajčili, riziko rakoviny pľúc o polovicu.

Až po dekáde dosiahnete rovnakú úroveň hrozby nákazy rakovinou pľúc ako nefajčiar. Bunky, ktoré boli v štádiu pred vznikom rakoviny sa už nahradia zdravými bunkami. Znížilo sa taktiež riziko vzniku ďalších ochorení súvisiacich s fajčením ako rakoviny úst, hrtanu, hrdla, pežeráku, močového mechúra, krčku maternice či pankreasu.

Po 15 rokoch vaše telo odoláva mozgovej príhode rovnako ako telo nefajčiara, ktorý nikdy predtým nefajčil. Ide o dôležitý míľnik pre vaše zdravie aj celkovú pohodu.

Mohlo by vás zaujímať aj: Kontroverzná štúdia šokuje: Ak neoblečiete džínsy, ktoré ste nosili ako 21-roční, máte nábeh na cukrovku

Abstinenčné príznaky

Aj keď pôjde o dôležitú cestu, bude aj náročná. Pripravte sa, že budete čeliť abstinenčným príznakom. Podľa Úradu verejného zdravotníctva sa môžu objaviť počas prvých štyroch týždňov od ukončenia fajčenia. Zaujímavé je, že sú príznaky intenzívnejšie po určitom čase a nie hneď na začiatku. Najčastejšie sú:

  • Neodolateľná chuť na nikotín - človek túži po cigaretách ešte viac, ako keď pravidelne fajčil.
  • Zvýšený apetít - po skončení fajčenia sa zníži obsah cukru v krvi a dostaví sa väčší pocit hladu. Prevažuje najmä chuť na sladké a nezdravé jedlá.
  • Poruchy spánku - náhle prichádza pocit silnej únavy, napriek tomu sa v noci nedokážete dobre vyspať.
  • Pretrvávajúci kašeľ - v úvode abstinencie sa môže zdať, že sa zdravotný stav zhoršuje. Pľúca sa čistia, preto sa kašeľ zosilní, čo istý čas pretrváva.
  • Symptómy chrípky - telo reaguje na nedostatok nikotínu zvýšenou teplotou, zimnicou a malátnosťou. Tieto príznaky môžu pripomínať chrípku alebo prechladnutie.
  • Zmeny nálad - stres z abstinovania a nedostatok nikotínu majú silný vplyv na psychiku. V začiatkoch je bývalý fajčiar veľmi nervózny a podlieha náladám.
  • Zápcha - po stopnutí fajčenia sa výrazne spomalí trávenie. Preto sa u niektorých ľudí dostavia problémy s vyprázdňovaním. Zápchu vyrieši správne zloženie jedálnička a dostatočné množstvo tekutín.
BRATISLAVA/tvnoviny.sk

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme My ženy

Dôležité udalosti