V Tatrách spojazdnili nové zubačky. Pozrite sa, kam vás odvezú

Nová zubačka v Tatrách.
Zdroj: TV Markíza

Ich dizajn a mená navrhla mladá dvojica skialpinistov.

Do ostrej prevádzky uviedli v pondelok (13. 12.) v Poprade prvé dve elektrozubačky. Vlaky s unikátnym polepom tatranských štítov budú prepravovať obyvateľov a návštevníkov medzi Popradom a tatranskými obcami.

Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko Ján Lukáč pri spustení prevádzak uviedol, že zatiaľ budú jazdiť na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.

Prvé dve z piatich elektrozubačiek, ktoré už odvezú cestujúcich, sú Kostolík a Stredohrot. Niekoľko kilometrov už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili, do ostrej prevádzky s cestujúcimi ich však uviedli až teraz.

Zdroj: ZSSK

„V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati," doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.

Pre východ sú prichystané ďalšie vlaky

Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa vo svojom grafickom návrhu, ktorý vyhral verejnú súťaž, predstaviť práve menej známe tatranské vrchy ako Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.

„Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na wifi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná," ubezpečil Lukáč.

Za lístok zaplatíte kartou. Záchody vo vozňoch nemali predtým a nie sú ani teraz. Dôvodom nie je len to, že väčšinu zastávok od seba delí pár minút.

Ikonická zubačka, ktorá premáva 50 rokov nepôjde do šrotu. Jeden vozeň vystavia pre turistov, ďalšie dva chcú využívať na historické jazdy.

Zdroj: TASR

Vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur. Po pätici elektrozubačiek sú pre východné Slovensko prichystané ešte ďalšie vlaky.

Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca roka 2023. Ide o deväť elektrických jednotiek v celkovej hodnote 76,3 milióna eur, 35 modernizovaných osobných vozňov za 37,8 milióna eur, 17 nových osobných vozňov, kde je náklad takmer 33 miliónov eur, a 15 dieselmotorových jednotiek s predpokladaným nákladom 67,25 milióna eur.

Reportáž spracoval Marek Vnenčák.


BRATISLAVA/TASR, TV Markíza

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Zubačka

Dôležité udalosti