Žiaci na náboženstve v Trenčíne počúvali, že homosexualita je zranenie. Na kritiku reagoval aj kazateľ

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Na jednej zo škôl v Trenčíne na hodine náboženstva označil psychológ homosexualitu za zranenie. Na hodine odznelo aj to, že homosexualita je výsledkom narušených, zlomených, nedostatočných a zranených vzťahov.

Na túto prednášku poukázala strana Sloboda a Solidarita. Jej mládežnícka organizácia Mladí Saskári už podali podnet na školskú inšpekciu. Na medializované informácie reagovala aj škola, ktorá tieto názory odmietla.

Homosexuáli pôjdu do neba, len ak budú žiť v čistote

Podľa zverejnenej prezentácie z hodiny náboženstva psychológ na pozvanie kaplána rozprával, že homosexuáli sa dostanú do neba len vtedy, keď nebudú nasledovať svoje sklony. Vnútorný pokoj vraj nadobudnú len životom v čistote. Homosexualitu definovali ako stav nedokončeného rozvoja osobnosti po emocionálnej stránke a stavom nenaplnenej potreby lásky vo vzťahu s osobou rovnakého pohlavia.

Strana SaS podala na inšpekciu podnet. „Takéto šírenie nenávisti na školách voči inakosti z pozície vyučujúceho je neakceptovateľné a zodpovedné orgány sa na to celkom určite musia pozrieť. A to nehovoriac o tom, že ak si takúto hodinu musel odsedieť príslušník queer komunity, tak ho to mohlo negatívne poznačiť aj na celý život. Práve v tejto dobe sme svedkami toho, že nevraživosť voči inej rase, národnosti či orientácii môže prerásť v nepredstaviteľné utrpenie nevinných,“ napísali liberáli.

Škola sa od názorov dištancuje

Na medializované informácie reagovala aj trenčianska škola. Vysvetlili, že hodinu náboženstva vedie kaplán poverený cirkvou. Vedenie školy sa s prezentovanými informáciami nestotožňuje a odmieta ich.

„Uvedenú situáciu budeme riešiť s vyučujúcim náboženskej výchovy aj jeho cirkevnými nadriadenými. Všetkým sa ospravedlňujeme,“ dodala škola v stanovisku.

Vedeniu školy sa sťažovali aj samotní študenti, ktorým takéto názory prekážajú. „Všetci študenti odmietame takéto urážanie LGBT komunít. Nesúhlasíme s vecami, ktoré boli na tých prezentáciách,“ povedal predseda študentskej rady Ján Hostačný. Protest vyjadrili aj rodičia.

K celej situácii sa vyjadril aj katolícky kňaz a kazateľ Igor Cingeľ, ktorý psychológa na školu pozval. „Prednáška o homosexualite, o probléme homosexuality ako takej vznikla z podnetu žiakov, ktorí sa nás na túto tému pýtali a pýtali sa na to, ako sa katolícka cirkev pozerá na homosexualitu a potom to vyplynulo aj z našich osnov, podľa ktorých sa k týmto témam máme vyjadrovať,“ uviedol Cingeľ. Sami sa necítili odborníci, tak si zavolali psychológa z cirkevnej organizácie.

„Vychádzal z katechizmu katolíckej cirkvi, vychádzal z tradície cirkvi, zo svätého písma potom konkrétne veci, ktoré on vo svojej 23-ročnej praxi zažil, keďže pracuje s ľuďmi, ktorí sú homosexuálne cítiaci,“ dodal.

Psychológ Andrej Kuruc, ktorý poskytuje poradenstvo LGBTI ľuďom v poradni Inporadňa, hovorí, že aj z prieskumov vychádza, že na slovenských školách sa o homosexuálnej orientácii vyučuje skôr negatívne. Vyučuje sa o nej často z náboženského hľadiska, ktoré je pre mladých LGBTI ľudí dehonestujúce, alebo tému úplne ignorujú.

„Aj vďaka tomu posledný prieskum Agentúry pre základné práva odhalil, že až 80 percent LGBTI ľudí tajilo na škole svoju homosexuálnu orientáciu a až 40 percent zažilo homofóbnu šikanu. A možné je to preto, lebo to nikto nekontroluje, nikto zato nie je postihnutí, lebo nemáme adekvátnu sexuálnu a vzťahovú výchovu zavedenú na školách,“ vysvetľuje Kuruc.

Dodáva, že ministerstvo školstva viackrát na tento problém upozorňoval. „V minulosti dokonca ministerstvo podporovalo, aby sa takéto  nepriaznivé informácie dostávali do škôl a zamedzovalo prístupu LGBTI mimovládnych organizácií k objektívnemu vzdelávaniu pedagógov a pedagogičiek k tejto téme, ktorí by prví mali mať o tejto téme adekvátne informácie,“ myslí si odborník.

Rezort školstva by podľa neho mal do osnov sexuálnej výchovy zaviesť aj objektívne informácie o LGBTI ľuďoch, sexuálnej orientácii a rodovej identite. Samozrejmosťou by malo byť, že školy vedú k rešpektu k LGBTI komunitám a nerobiť z nich tabu ani zvláštnosť. „Malo by zakázať šírenie nepravdivých a zraňujúcich a stigmatizujúcich informácií o LGBTI ľuďoch na školách, ktoré porušujú jednak školský zákon, takisto antidiskriminačný zákon a sú proti ľudským právam LGBTI ľudí. V tomto smere by mala byť posilnená aj školská inšpekcia, aby sa na to zamerala a vyvodzovala zodpovednosť za takéto neobjektívne informácie a podporovanie netolerancie na školách,“ vysvetľuje odborník.

Ako má vyzerať sexuálna výchova

Problémom podľa Kuruca je, že na školách chýba sexuálna výchova, ktorá sa má venovať viacerým témam, nie len homosexuálnej orientácii. Má preventívne pôsobiť v oblasti sexuálneho zdravia a budovania zdravých vzťahov bez násilia a obťažovania. „Jednoducho povedané, sexuálna orientácia je prepojená na intímne osobné vzťahy, ktoré ľudia tvoria s inými ľuďmi s cieľom naplniť svoje hlboké potreby lásky, blízkosti a intimity. Byť gejom, lesbou alebo bisexuálom/kou nie je také bežné, ako byť heterosexuálom, ale považuje sa to za normálne, za variáciu sexuality,“ vysvetľuje.

V rámci hodín sexuálnej výchovy treba podľa psychológa vysvetliť, že existujú rôzne varianty sexuálnej orientácie a žiadna z nich nie je horšia a aj homosexuálne orientovaní ľudia sú schopní vytvárať láskyplné vzťahy. „Homosexuálna orientácia sa dávno nepovažuje za chorobu. Hodina by mala obsahovať základné definície sexuálnej orientácie a rodovej identity, aké varianty existujú, budovanie otvorenej komunikácie a rešpektu vo vzťahu ku každej k nim, takisto môžu byť použité rôzne výskumy, fakty a dáta. Treba na nich tiež zdôrazniť, že nikoho nemožno na základe sexuálnej orientácie, či rodovej identity šikanovať a diskriminovať a posudzovať a  na základe toho, robiť z človeka menejcenného,“ dodáva Kuruc.

Žiaci by podľa neho mali dostať aj kontakty, kde môžu hľadať pomoc a ďalšie informácie.

Aliancia za rodinu v roku 2015 iniciovala referendum, v ktorom sa pýtala aj na to, či by mali mať rodičia právo odmietnuť vyučovanie sexuálnej výchovy, ak nesúhlasia s obsahom učiva. Kuruc však hovorí, že rovnako nemajú mať rodičia právo odmietnuť hodiny biológie, na ktorých sa preberá evolúcia.

„To je scestné, škola nesie zodpovednosť za to, aby informácie, ktoré poskytuje boli správne a aby mladých ľudí pripravila na život, lebo nie každá rodina je podporná vo vzťahu k deťom s inou sexuálnou orientáciou. Rodičia by si mali uvedomiť, že aj ich deti môžu patriť medzi LGBTI ľudí, pochádzajú aj zo silno konzervatívnych prostredí, a aj ich deti majú právo na objektívne informácie. Zároveň tieto informácie nikomu neubližujú, majú skôr mladým ľuďom pomôcť,“ hovorí psychológ.

Prečítajte si tiež:

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme školstvo

Dôležité udalosti