Prípad Slovákov, ktorí uviazli na Korfu: Pozreli sme sa na to, čo presne sa dialo

Pokazené lietadlo je nočnou morou každej leteckej spoločnosti. Nahradiť ho a opraviť priamo na mieste je pre dispečerov úloha, ktorú musia zvládnuť v čo najkratšom čase.

Je utorok (28. 6.) krátko pred polnocou: Boeing spoločnosti AirExplore nasáva pri pristávacom manévri kŕdeľ vtákov, 16 kusov do jedného motora jeden kus do druhého.

V letectve sa to stáva bežne. Hoci motory vizuálne nevykazujú žiadnu vadu, nesmú odletieť bez revízie takzvaným boroskopom, teda prístrojom, ktorý ide do útrob motora.

Je to nepríjemnosť pre všetkých zúčastnených. Lietadlo má odviezť späť ďalších cestujúcich, no nemôže. Na Korfu ani nikde nablízku nie je boroskop. Dispečing v Bratislave má núdzovú situáciu a hľadá v celej Európe náhradné lietadlo pre cestujúcich aj opravára, hoci je noc.

Opravára našli v Ostrave a dokonca mu našli aj súkromné lietadlo. O jedenástej už letel na Korfu aj s prístrojmi. Ďalší tím nachádza lietadlo v Španielsku a posiela ho po Slovákov na grécky ostrov, aby sa mohli vrátiť do vlasti.

Technik na Korfu začína rozoberať motor. „Kontrola motora trvá štyri hodiny jeden, teda osem hodín, plus zložiť diely dohromady, urobiť motorovú skúšku, čiže to zapríčinilo 24-hodinový výpadok toho lietadla,“ uvádza spoločnosť.

Takto celá situácia vyzerala v čase.
Takto celá situácia vyzerala v čase. Zdroj: reprofoto

​Lietadlo malo naplánované ďalšie lety, stále však stojí na mieste. Meškanie jedného stroja pociťujú Slováci už na viacerých letiskách. AirExplore našiel päť lietadiel, aby dohnal zameškané.

Revízia stroja do 24 hodín je podľa šéfa konkurencie výborný čas. Ak by bol poškodený motor tak, že by potreboval vymeniť súčiastku, lietadlo by mohlo byť uzemnené oveľa dlhšie.

„Vtedy sa hľadajú súčiastky, niekedy napríklad nie je dostupná v Európe. Musí sa ísť do Spojených štátov amerických a dodávka sa predlžuje, pretože sú tam povinnosti vo vzťahu k precleniu,“ spresnila spoločnosť Go2sky.

Pýtate sa, prečo letecké spoločnosti nemajú v hangároch voľné lietadlá, ktoré by používali v prípade takýchto odstavení? To podľa Go2sky nemá nikto. „Bavíme sa o stovkách tisíc dolárov mesačne na lietadlo, ktoré by nerobilo nič. Samozrejme, muselo by mať posádky nie jednu, ale viac. Takéto niečo je nereálne v spoločnosti našej veľkosti, pretože potom nevieme náklady odzrkadliť do cien,“ vysvetlilo AirExplore.

Najväčšie letecké spoločnosti ako napríklad Lufthansa si dovolia možno dve lietadlá na prevádzkovanie približne tisíc lietadiel. Len si predstavte, že sa pokazia tri lietadlá. Potom majú problém aj oni,“ naznačili z Go2sky.

Hoci cestujúci zažili na letisku peklo, spoločnosť hovorí, že ich prioritou bolo pustiť do vzduchu iba skontrolovaný stroj. „Neexistuje variant, aby sme poslali do vzduchu lietadlo bez toho, aby sme mali istotu, že je letuschopné,“ uzavrela spoločnosť AirExplore.

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Cestovanie

Dôležité udalosti