Horúčavy a meškanie dlhé hodiny. Železnice odškodnili cestujúcich až po tom, ako sme sa im ozvali aj my

Reportáž z Televíznych novín sa automaticky prehrá po reklame

Niekoľkohodinové meškanie v tropických horúčavách, no kompenzácie sa domáhala márne. Naša diváčka Viera zažila minulý týždeň hororovú cestu vlakom. Opakovane sa pokazil rušeň a do cieľa prišla s viac ako trojhodinovým meškaním. Keď zisťovala, či jej železničná spoločnosť vráti aspoň časť cestovného, zostala zarazená.

Rýchlik Tatran z Košíc do Bratislavy. Pre pokazený rušeň vlak najprv stál vyše hodiny na stanici v Ružomberku. Keď sa konečne pohol, prišla ďalšia porucha a uviazol v poli pri Ladcoch.

Vlak plný ľudí tam stál ďalšie dve hodiny. Nefungovala klimatizácia ani toalety. Všetko pri 30-stupňových horúčavách.

„Boli sme radi, že sa vôbec dali otvoriť dvere a mohli sme dýchať čerstvý vzduch. A keď máte manžela invalida, trojhodinové čakanie je ozaj nepríjemné,“ hovorí pani Viera, jedna z cestujúcich z vlaku, ktorá sa rozhodla žiadať kompenzáciu.

Podľa železničnej spoločnosti spôsobili poruchy rušňov vysoké teploty, deň na to dokonca ďalší rýchlik uviazol na dve hodiny v tuneli. Za meškanie sa železnice ospravedlnili. To ale cestujúcej Viere nestačilo a zisťovala, či jej za toto extrémne meškanie ako odškodné vrátia aspoň časť peňazí za lístok.

„Zavolala som na kontaktné centrum. Pracovník nakoniec povedal, že aj tak bude výsledok nula,“ opísala svoju skúsenosť.

Mimoriadne rozhodnutie

O celú vec sme sa začali zaujímať aj my. Aké sú teda platné pravidlá pri nároku na vrátenie cestovného, ak je meškanie vlaku naozaj mimoriadne? Najpodstatnejšie je to, akým vlakom cestujete. Pri rýchliku sa kompenzácie nedočkáte.

Žiadať ju môžete výnimočne aj pri vybraných rýchlikoch, zväčša na linke medzi Žilinou a Bratislavou, pri IC vlakoch vám vrátia aj plnú cenu lístka, ak mešká viac ako dve hodiny. Pri ostatných rýchlikoch ani osobných vlakoch ale táto garancia nefunguje. Vrátia vám iba časť cestovného, pokiaľ z vlaku predčasne vystúpite.

Železničná spoločnosť však po našich otázkach v tomto prípade pristúpila k mimoriadnemu opatreniu a rozhodla, že cestujúcich, ktorí si v horúčavách odtrpeli viac ako trojhodinové čakanie, peniaze za lístky výnimočne vráti.

„Keďže išlo o viac ako trojhodinové meškanie bez možnosti prestupu spôsobené našou technickou chybou, predstavenstvo spoločnosti mimoriadne rozhodlo, že odškodní v plnej výške všetkých cestujúcich, ktorí si zakúpili lístok v hodnote nad päť euro pre tento vlak,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Pani Vieru to potešilo, no ona i ďalší cestujúci vlakmi si myslia, že pri takýchto dlhých meškaniach by nemalo byť odškodnenie závislé od mimoriadneho rozhodnutia predstavenstva železničnej spoločnosti, ale malo by byť štandardom bez ohľadu na typ vlaku.

Viac si pozrite v reportáži vyššie.

Prečítajte si tiež:

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Doprava

Dôležité udalosti