KVÍZ: Nielen Markíza, svoje logo zmenili aj Apple a Instagram. Spoznáte staré vizuály svetových značiek?

Reportáž z Televíznych novín sa automaticky prehrá po reklame

Televízia Markíza od dnešného dňa (10. 8.) mení nielen logo, ale aj kompletnú grafickú identitu televíznych staníc a online platforiem. Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili článok o histórii televízie aj s krátkym kvízom o redizajnoch svetových značiek.

Televízia Markíza vznikla v roku 1996 a odvtedy sa rýchlo vypracovala na lídra televízneho trhu. Názov Markíza vzišiel z hlavy zakladateľa a prvého generálneho riaditeľa televízie Pavla Ruska, ktorý si ho presadil aj napriek pochybnostiam svojich najbližších kolegov, že evokuje skôr roletu či šľachtický titul. Zvažovali sa preto aj iné pomenovania, napríklad Tatra, Luna či Urán.

Napokon sa ujala práve Markíza, ktorá vyšla veľmi pozitívne aj v marketingových prieskumoch. Každému písmenu v názve následne vtedajšia marketingová riaditeľka Zuzana Ťapáková pripísala svoj význam: „m“ – moderná, „a“ – akčná, „r“ – rodinná, „k“ – komerčná, „í“ – inovatívna, „z“ – zábavná, „a“ – apolitická.

Logo je inšpirované Slovenskom

Ikonické logo TV Markíza vytvorila prestížna americká marketingová spoločnosť Pittard Sullivan, ktorej kreatívci zavítali na Slovensko načerpať inšpiráciu. Očarení krásami našej krajiny prišli s návrhom, ktorý mal symbolizovať hory a zapadajúce slnko, a zároveň začiatočné písmeno názvu televízie.

Aj vizuály značiek podliehajú trendom, a preto z času na čas musia „oprášiť“ svoj vzhľad. V stredu (10. 8.) sa skupina Markíza predstavila v úplne novej vizuálnej podobe. ​Aktuálny redizajn zahŕňa aktualizáciu loga s cieľom zachovať ho ako „stred vesmíru“ a symbol stability.

„Logo si muselo zachovať existujúce dedičstvo značky, zostať rozpoznateľné a fungovať na viacerých platformách. Na dosiahnutie tohto cieľa bolo logo TV Markíza zjednodušené, aby sa zvýšila jeho funkčnosť. Teraz sa ľahšie používa a ikonickému ‚M‘ sa dostalo oveľa väčšieho významu,“ vysvetľuje Jana Vavreková, vedúca kreatívneho oddelenia v rámci Centra marketingu skupiny Markíza.

Prečítajte si tiež:

Nie je to prvýkrát, čo v televízii robíme takúto zmenu. Prvé logo sa na televízne obrazovky dostalo v roku 1996. Odvtedy si prešlo redizajnom ešte štyrikrát - v roku 2008, 2013, 2015 a aktuálne v roku 2022.

​Zmeny loga pri zahraničných značkách

Redizajn značiek nie je neobvyklý ani pri celosvetovo známych firmách. Niektoré z nich sa značne zjednodušili, iné úplne zmenili motív či typografiu.

Dobrým príkladom je aj spoločnosť Apple, ktorá na začiatku používala ako logo čiernobielu ilustráciu Isaaca Newtona pod stromom. To však bolo komplikované, ťažko sa reprodukovalo a používalo v zmenšených verziách. V roku 1977 sa preto rozhodli pre jednoduchší vizuál jablka, ktorý ľudia poznajú aj dnes.

Pri príležitosti predstavenia nového loga našej televízie sme si pripravili malý kvíz. Vybrali sme pre vás desať známych značiek, ktoré v minulosti podstúpili zmenu vizuálu. Dokážete ich všetky správne priradiť?

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Zaujímavosti

Dôležité udalosti