Domáce

Používanie neutrálu a ručnej brzdy v zime? Spýtali sme sa, ako to je

Auto
Zdroj: Shutterstock.com

Niekedy to môže byť poriadne nebezpečné.

Bežná cesta dole kopcom z Dlhých dielov v Bratislave sa našej čitateľke Katke zmenila na nočnú moru, z ktorej sa ešte ďalší deň spamätávala. Aj napriek tomu, že vedela, že jazdiť na neutrále dole kopcom nie je vôbec dobré ani bezpečné, nejako automaticky to urobila. A potom to prišlo.

Síce v nízkej rýchlosti, ale predsa nepríjemný šmyk ju hodil do protismeru, strhla volant do opačnej strany a už bola na obrubníku, na ktorý prudko narazila. Môže za to jazda na neutrále? „Môže to byť nebezpečné pri prudkých kopcoch," povedal nám inštruktor Marián Čabák na margo Katkinej kolízie.

Zdroj: drivingacademy.sk

Inštruktor radí

Mnoho ľudí stále jazdí práve tak, že si dole kopcom vyhodí rýchlosť, lebo si myslia, že to šetrí benzín. To ale platilo pri starých autách, tento „trend" je už dávna minulosť. „Všeobecne sa neutrál neodporúča a to nielen v zime. Neprehrievajú sa brzdy, šetrí ich to a máte tým ušetrené palivo- je nulová dodávka benzínu. Doslova sa odporúča jazdiť na rýchlosti. Na neutrále sa prehrejú brzdy a nemajú taký účinok, aký by mali mať," hovorí inštruktor Marián Čabák. A ako je to s ručnou brzdou?

Zdroj: shuterstock.com

Elektronická ručná brzda vám môže aj zachrániť život

Pýtate sa, ako je to s mechanickou ručnou brzdou, či sa v zime môže používať a čo sa môže stať? Odpoveď nám dal inštruktor Čabák: „Klasickú mechanickú ručnú brzdu by som neodporúčal v zime používať. Pri parkovaní áno, ale vo veľkých mrazoch môže primrznúť."

Naopak elektronická ručná brzda vám môže aj zachrániť život. „Na novších autách už existuje elektronická ručná brzda, ktorá je aj takzvaná núdzová a je to bezpečné. Môže sa používať aj na pribrzdenie a zastavovanie. Dokonca môže zachrániť život, ak by šofér dostal za volantom epileptický záchvat alebo infarkt, spolujazdec ju stlačí a auto zastaví," dodal Čabák.

Pre každého a na čokoľvek! Rýchle a dostupné pôžičky. Klikajte tu.

Pýtali sme sa vás na názor

„Hlavne túto zimu jazdím rád na neutrále, snehu vôbec, takže ručnú brzdu nemám kde využiť," napísal čitateľ Michal.

„Podľa mňa neutrál je úplná hlúposť pri jazdení dole kopcom. V zaradenej rýchlosti má auto nulovú spotrebu a šetrí brzdy a je to určite bezpečnejšie v zime," hovorí čitateľ Stano.

„Ja mám napríklad automatickú ručnú, teda sa mi zatiahne automaticky, keď vypnem motor, ale na predošlom aute mi to raz zamrzlo, teda asi to nie je veľmi dobrý nápad," povedala nám svoj názor Majka.

„Na neutrále by sa nemalo jazdiť ani v lete nieto v zime. Určite zaradený prevodový stupeň či už z kopca alebo po rovinke je bezpečnejší pre posádku a má vplyv aj na spotrebu," napísal nám Juraj.

„Ručnú brzdu vôbec nepoužívam, dosť často mrzne a na neutrále nechodím. Radšej si zaradím nejakú menšiu rýchlosť dole kopcom," Kamila.

„No rozpráva sa, že sa nemá používať v zime ručná brzda pri parkovaní, lebo ti primrzne ku kolesám. Neutrál, napríklad dole kopcom, ako kedy, ale moderné autá vedia, že ideš dole kopcom a máš zaradenú rýchlosť, vypnú vstrekovanie benzínu a máš nulovú spotrebu. Ak by som mal zjazdiť kopec, tak určite so zaradenou rýchlosťou, napríklad prudký na dvojke," myslí si Tomáš.

BRATISLAVA/Andrea Leitmannova

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

Dôležité udalosti