Cukor je takmer vo všetkom. Viete, koľko kociek je vo vašich obľúbených potravinách?

Cukor v potravinách.
Cukor v potravinách. Zdroj: TV Markíza

Odporúčanú dennú dávku, šesť lyžičiek, ľahko prešvihneme už počas raňajok.

Kazí zuby, spôsobuje obezitu a v najhoršom nás môže stáť aj život. To všetko dokáže spôsobiť nekontrolovaná konzumácia cukru. Ani nevieme ako a denne ho do seba dostaneme desaťnásobne viac ako je odporúčané množstvo.

Cukor je takmer vo všetkom, čo si prinesieme z obchodu. Odporúčanú dennú dávku, šesť lyžičiek, ľahko prešvihneme už počas raňajok.

„Cukor ako keby skracuje život a nie len to, ale ten život máme v nižšej kvalite, máme cukrovku a vysoký tlak, upchá sa nejaká cieva, vznikne infarkt alebo nejaká mozgová porážka. Čiže treba si uvedomiť veľmi tvrdé následky," upozorňuje praktický lekár Peter Lipták.

„Čo sa týka cukru z nutričného hľadiska je veľmi dôležité nesledovať obsah sacharidov, pretože to nie je reálny obraz koľko cukrov sa vo výrobku nachádza, ale práve pod nutričná hodnota z toho - cukry," hovorí výživová poradkyňa Veronika. Práve to je informácia, koľko jednoduchých cukrov, ktoré nám škodia výrobok obsahuje.

Pre predstavu, napríklad keks môže obsahovať 4 kocky cukru. Jeden kus pečiva aj dve kocky. Ešte viac cukru majú v sebe tyčinky. Pri niektorých je to akoby sme zjedli až 13 kociek. Obľúbené sladené nápoje? Stačí vypiť jeden pohár a do tela tak môžeme dostať aj 10 kociek cukru. Ak si dochutíme obed kečupom, je to akoby sme k nemu zjedli jednu kocku cukru. Cereálie sa postarajú o to, že zjeme polovicu dennej odporúčanej dávky. Výnimkou nie sú ani slané pochutiny. Taký balík čipsov obsahuje približne dve kocky cukru.

Najväčšie omyly

„Najväčšie omyly, ktoré ľudia robia, sú rýchle potraviny dostupné na čerpacích staniciach, rôzne fit tyčinky, ďalej sú to rôzne ryžové chlebíky, potom sú to kečupy, rôzne omáčky, biely jogurt, ovocné jogurty, pozor na všetky acidofilné mlieka, pozor na raňajkové cereálie, všetci chceme začínať zdravý deň a tam je najväčší obsah cukrov, čo si len viete predstaviť," opisuje výživová poradkyňa.

Ak máme predsa len chuť na sladké, tu je recept od výživovej poradkyne, ktorý by nás mal uspokojiť. " Mozzarela s agave a so škoricou alebo s makom, kde máte prepojené aj tuk aj bielkovinu a s malým množstvom sacharidov, čiže nestúpne Vám tak cukor v krvi a následne vy ste uspokojená a dokonca to chutí ako tvarohové knedličky," radí Veronika.

Aj keď zatiaľ mantinely pre cukor vo výrobkoch neexistujú, a to koľko ho skonzumujeme, si musíme ustrážiť sami, čoskoro sa to možno zmení. V roku 2017 sa na národnej úrovni členských krajín EÚ majú prijať opatrenia na zníženie príjmu energie z pridaných cukrov. Do roku 2020 je predpoklad zníženia na úrovni do 10%.


BRATISLAVA/TV Markíza

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme My ženy

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.