Ako má vyzerať jedálniček dieťaťa? Na stravovanie malého Mareka sa pozreli odborníčky

Ako má vyzerať jedálniček dieťaťa? Na stravovanie malého Mareka sa pozreli odborníčky
Zdroj: TV Markíza

Lekárka a odborníčky na stravovanie vypracovali grafy. Ich názory sa líšia.

Požiadali sme mamičky, aby nám poslali ukážkový jedálniček svojich detí. Ukázali sme ho trom špecialistkám na výživu a ich reakciou bola kritika. Prečo? A ako by mal vlastne vyzerať vzorový jedálniček detí v útlom veku?

Pozrime sa na to komplexnejšie, sacharidy v detskej výžive v podobe ovocia či cukru sú jedna vec, zvyšné potraviny sacharidového pôvodu zase druhá. Vypýtali sme si preto od mamičiek podrobný jedálniček ich ratolestí. Ako príklad uvádzame jeden z nich.

Marek - 1 rok a 3 mesiace

Raňajky: chlieb/ rohlík s maslom/syrom, tuniakom prípadne s medom/bio džemom, zeleninou
Obed:
cestoviny s maslom a suš. paradajkami, mäso
Olovrant:
ovocie, občas výživa
Večera:
krupicová kaša, jogurt

Na sacharidy z jedálnička sa pozrela expertka na optimálnu výživu Tina Zlatoš Turnerová. "Toto množstvo sacharidov je samozrejme príliš vysoké na to, aby takúto dávku skonzumovalo dieťa na dennej báze. Nemôžeme potom príliš mnoho očakávať ani od nášho metabolizmu, ani od svojho zdravia, od zdravia svojho dieťaťa," hovorí. Občas k tomuto jedálničku mamičky prihodia aj pár piškót alebo chrumky. "To by som už označila za vysokú tragédiu," dodala Tina Zlatoš Turnerová.

Riešenie

Keď už sacharidy, tak len tie bezpečné a vhodné ako napríklad zelenina, ovocie, ryža, pšeno, špalda či pohánka. Tie nezdravé, priemyselne spracované, by ste podľa odborníčky mali vynechať.

Všetky tieto potraviny sa v krvi premieňajú na glukózu, a tým pádom vraj patria do rovnakého súdka ako rafinovaný cukor - čiže aj metabolický účinok na organizmus je ten istý.

Tina Zlatoš Turnerová ukázala, aký jedálniček má jej dcéra Amélia. "Na raňajky máme na výber buď nejaká forma jogurtu alebo kyslej smotany, môžu byť pridané piškóty alebo chia semienka. Tak isto domáca výživa," hovorí.

Na obed vyberáme zo skupiny proteínov. Vajíčka so syrom, chudé mäso či ryby v kombinácii so zeleninou. "Môžeme tak isto pripraviť buď batátovú kašu alebo pyré alebo hokaidó polievočku," radí odborníčka.

A čo olovrant či desiata? "Môže to byť forma snacku s pomazánkou alebo obyčajným maslom, čerstvá pokrájaná mrkva s jabĺčkom alebo avokádom," hovorí Turnerová.

Nič nepokazíte ani pšenovou kašou dochutenou kokosovým olejom.

A tu už máme graf stravovania detí od 1 -3 rokov s percentuálnym zastúpením  Až 50 percent tvoria tuky, zvyšok odborníčka prerozdelila medzi sacharidy a bielkoviny.

Zdroj: TV Markíza

"Napríklad kokosový tuk, alebo môžeme pridať maslo, smotanu. Kozie alebo nejaké bio mlieka," dodáva Zlatoš Turnerová.

Dôležitosť tukov v detskej výžive nepoprela ani ďalšia odborníčka. "Vzhľadom na to budovanie svalovej hmoty, imunitnej zložky sú tie tuky veľmi dôležité, dokonca dôležitejšie ako sacharidy avšak sacharidy musia byť v pravidelných dávkach. To znamená, že to dieťa potrebuje prijímať sacharidy päťkrát do dňa," hovorí špecialistka na detskú a športovú výživu Veronika Hanáková.

Aj podľa Veroniky by najväčší podiel v stravovaní mali predstavovať tuky, 35 percent sacharidy a 25 percent bielkoviny.


"Raňajky by mali byť zastúpené v podstate zo špaldovej múky, prípadne z pohánkovej či ryžovej kaše alebo bezlepkovej kaše s malým podielom tuku. Desiata by mala byť zložená z fruktózy, môže tam kľudne hruška alebo nastrúhané jablko, s mrkvou alebo pokvapkané malým množstvom olivového oleja," radí Veronika.

Ideálny obed - vývar, chudé mäso s ryžou s kombináciou zeleniny. "Potom večera môže byť opäť sacharidová, čiže pokojne môžeme pripraviť dieťaťu kašu z pšena, pohánky, quinoi, ryže. Môže tam byť malé množstvo či už kozieho alebo kravského masla," hovorí odborníčka.

Vráťme sa ešte k spomínaným koláčom špecialistiek na výživu. Ich spoločným znakom je dôležité zastúpenie tukov. U gastroenterologičky v detskej strave vyhrávajú sacharidy.


A to z tohto dôvodu. "Glukóza je vlastne základná jednotka, ktorá sa využíva ako energetická na všetky metabolické procesy v organizme a vy si tú glukózu nakoniec vyrobíte aj tých ostatných zdrojov, a to preťaženie tukmi tiež nie je dobré. Ani na metabolizmus pečene. Môže sa to začať ukladať do ciev a vy ho musíte spracovať a zase nanovo z neho vyrobiť glukózu. Treba ustriehnuť to, aby to zloženie stravy bolo pestré a boli tam zastúpené všetky tieto zložky. Aby sme tam mali zastúpené bielkoviny, obilniny, ovocie, zeleninu, mäso a to, že niektorú prípravu nepreferujú, to je prirodzené," hovorí gastroenterologička Dagmar Székyová.


BRATISLAVA/ Reflex

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme My ženy

Dôležité udalosti