Príde k radikálnej zmene na školách? V Hlohovci skončili s domácimi úlohami (+ anketa)

Žiaci v triede.
Ilustračná snímka. Zdroj: TASR – František Iván

Základná škola v Hlohovci skúša nevídaný experiment. Už tretí mesiac žiaci nedostávajú domáce úlohy a plánujú v tom pokračovať do konca školského roka. Spokojní sú vraj učitelia, rodičia aj deti. Zisťovali sme, čo si o tom myslia kompetentní.

Školy bez domácich úloh. Bývalý minister školstva Branislav Gröhling vyzval školy, aby sa zapojili do výzvy, počas ktorej budú mesiac testovať zrušenie domácich úloh. Do experimentu sa rozhodla ísť základná škola v Hlohovci a pozitívne sa vyjadrila aj školská inšpekcia.

Riaditeľka základnej školy Koperníkova v Hlohovci Denisa Králičová hovorí, že ich k tomuto kroku inšpirovali samotní rodičia.

„Pri rozhovoroch sa často sťažovali na domáce úlohy. V jeden deň mali ich deti úlohy bežne aj z troch predmetov a bolo to časovo náročné. Tak sme začali rozmýšľať, čo s tým,“ vysvetľuje Králičová.

Stretol sa tím učiteľov a dohodli sa, že vyskúšajú mesiac bez domácich úloh. Odvtedy uplynuli dva mesiace a experiment sa im osvedčil. K domácim úlohám sa zatiaľ nevrátili.

Prečítajte si tiež:

Je jeden príklad z matematiky veľa alebo málo? Odpoveď nemá nikto

Domáce úlohy si mnohí pamätajú ako neoddeliteľnú súčasť prípravy do školy. Učitelia nimi väčšinou chcú, aby si žiak učivo zopakoval a utvrdil si nové vedomosti. Aké množstvo úloh je už veľa a koľko času by malo domáce vzdelávanie deťom trvať, nevie nikto. Ani školská inšpekcia.

Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská vysvetľuje, že na domáce úlohy neexistuje smernica, nedajú sa preto „odmerať“ a ani určiť, aké množstvo je ideálne.

Každý žiak je individuálny, niekomu ide učenie rýchlejšie, niekto si dokáže učivo zapamätať lepšie. Na to by podľa inšpekcie mali učitelia myslieť, keď zadávajú domáce úlohy.

Inšpekcia odporúča, aby domáce úlohy boli dobrovoľné. To znamená, že učiteľ navrhne žiakom úlohy a rodič má vyhodnotiť, či je nevyhnutné ich riešiť.

Podobne k tomu pristupuje aj hlohovecká škola. „Učitelia zadávajú cvičenia na doma na dobrovoľnej báze, bez kontroly vyučujúceho,“ dodáva Králičová.

Hlavná školská inšpektorka pripomína, že úlohy by mali byť primerané veku, schopnostiam a záujmom žiaka. Čo to presne znamená, sa nedá definovať, preto by mal mať každý žiak úlohy „šité na mieru“.

„Je z matematiky primerané množstvo na domácu úlohu vypočítať jeden príklad, dva či tri? Alebo z literatúry je primerané naučiť sa naspamäť tri slohy básne, štyri či päť? A sú príklad či báseň v súlade so záujmom žiaka? Či dokonca s jeho zdravotným stavom?“ konštatuje Štofková Dianovská.

Prečítajte si tiež:

Rodič musí prebrať väčšiu zodpovednosť

Deťom to môže priniesť úľavu od povinností, no zodpovednosť sa presúva na rodiča.

Ten by mal mať prehľad o tom, ako jeho dieťa zvláda učivo, či v niečom nezaostáva a či si nepotrebuje niektoré príklady či napríklad slovíčka z cudzieho jazyka precvičiť aj po vyučovaní.

„Chcelo to hlavne pochopenie zo strany rodičov, že zodpovednosť za vzdelanie ich detí škola preniesla na nich a na samo dieťa,“ potvrdzuje riaditeľka.

Podľa inšpektorky by mal mať rodič právo aj na výber spôsobu precvičovania si učiva s dieťaťom.

„Domáce učenie je zabezpečované rodinou, ktorá si sama vyberá čas, metódy a formy prípravy na vyučovanie, napríklad pri učení slovíčok. Či poskytne rodič pomoc prostredníctvom zábavnej spoločenskej hry, vzdelávacej aplikácie alebo počas spoločného kondičného behu, je vecou rodiny. Dôležité je, že domáce učenie prinesie nové poznatky, zručnosti či úžitok dieťaťu a niekedy aj rodičom,“ vysvetľuje Štofková Dianovská. 

Rodičia v Hlohovci sú podľa riaditeľky spokojní. Tešia sa, že majú viac času na voľnočasové aktivity.

Prečítajte si tiež:

Horecký: Domáce úlohy patria ku kultúre školy

Základná škola v Hlohovci v experimente pokračuje do konca školského roka. Podľa exministra Gröhlinga sa zapojilo viacero škôl a píšu mu, že sú spokojní.

„Ich cieľom nebolo, aby žiaci nerobili nič. Naopak, snažia sa, aby si žiaci čo najviac precvičili učivo v škole. A nemusia ho nechávať na doma. Úlohy zadávajú buď minimálne alebo iba dobrovoľne. Žiakov vedú k zodpovednosti a k samostatnosti a zároveň im po škole doprajú to, čo potrebujeme aj my dospelí – čas na oddych, koníčky či záľuby. Neznamená to úlohy rovno zakázať, ani že tento systém bude vyhovovať každému, ale na vyskúšanie je určite zaujímavý. Napríklad na jeden mesiac,“ radí Gröhling.

Inšpektorka Štofková Dianovská tiež dodáva, že niektorí učitelia zadávajú domáce úlohy, lebo je to zvyk. Niektorí nestihnú učivo prebrať na hodine a domácimi cvičeniami to chcú dohnať.

Podľa inšpekcie je to nesprávny postup. Pripomína, že rodič sa nemá poobede meniť na pedagóga a dobiehať zameškané.

Inšpekcia tiež zdôrazňuje, že keď už učiteľ zadáva domáce úlohy, nesmú byť známkované a už vôbec sa nesmie stať, že bude učiteľ žiakov skúšať z učiva, ktoré im nevysvetlil a zadal im to na doučenie doma.

Súčasný minister Ján Horecký taký nadšený pre zmenu nie je. Hovorí, že domáce úlohy patria ku kultúre školy.

Dodal, že učiteľ má právo vybrať si didaktické prostriedky vzdelávania a výchovy.

Hovorí, že učiteľ by mal mať právo využívať aj domáce úlohy, ale musí myslieť na zákon, ktorý káže, že domáce úlohy majú byť primerané. Rezort školstva však podľa neho nemá dávať školám v tejto oblasti usmernenia.

Rezort školstva spúšťa veľkú reformu. Pozrite si reportáž, aké zmeny čakajú školy najbližšie roky (22. 4.):

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Školstvo

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.