Prečo trvá na Slovensku výstavba diaľnic tak dlho? V Európe sa stávame dierou na mape

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Výstavba diaľnic na Slovensku trvá v priemere takmer 15 rokov. Stále viac tak začíname byť v európskom priestore dierou na mape.

Okolité krajiny majú už väčšinou cestnú sieť kompletnú, robia len malé vylepšenia alebo sa venujú ekológii v doprave.

Prečítajte si tiež:

Pätnásť rokov

Pozrime sa na priemernú rýchlosť výstavby diaľnic na Slovensku. Začíname v pomyselnom bode nula – teda vo fáze nápadu, že chceme postaviť diaľnicu.

Nasleduje technická štúdia a vo viacerých krokoch aj štúdia realizovateľnosti takéhoto projektu vrátane posúdenia jeho budúceho vplyvu na životné prostredie.

Štúdia končí vydaním dokumentácie pre územné rozhodnutie.

Tu nastupuje na scénu štát. No už máme za sebou 5 rokov od nápadu.

Nasleduje majetkovo-právne vysporiadanie – teda výkup pozemkov, ktoré potrebujeme na stavbu.

Príslušný úrad vydá stavebné povolenie a štát začne hľadať v tendri zhotoviteľa.

A začína sa stavať diaľnica – a to v priemere po 10-tich rokoch od nápadu postaviť ju. Prvé autá po nej prejdú až o 5 rokov neskôr.

Prečítajte si tiež:

Prečo je to tak?

Prečo to tak na Slovensku je vysvetlil šéf inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Tvrdí, že to tak je z jednoduchého dôvodu. Príchodom každého nového ministra sa vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest zmenili priority. Za ten čas často rôzne druhy stavebných povolení aj prepadli.

To je hlavným dôvodom zdržaní pri výstavbe, pretože tieto povolenia musíme žiadať nanovo a čas nám beží.

Podľa Mateja je dôvodom, že pri výstavbe nepočúvame odborníkov, ale je to politickou témou. Dokonalým príkladom zlých politických rozhodnutí je tunel Višňové a súvisiace úseky.

Ak by sme ním už desať rokov jazdili, socioekonomické benefity by boli obrovské. Navyše sa cena stavebných materiálov zvýšila.  

Prečítajte si tiež:

Prioritné úseky

Pomôcť pri dlhodobom pláne výstavby diaľnic by mohla prioritizácia kľúčových úsekov od ministra Andreja Doležala. No iba ak bude záväznou aj do budúcnosti. Ak nie, je to len plán ďalšej politickej garnitúry, ktorý zapadne prachom pri nástupe novej po voľbách.

Problémom je podľa odborníkov aj to, že na 5 a pol miliónovom Slovensku máme priveľký štátny aparát a množstvo ľudí, ktorí môžu ovplyvňovať to, kade diaľnica pôjde a čo všetko musí mať.

Na Slovensku však poznáme aj príklady dobrého dlhodobého plánovania výstavby dopravnej infraštruktúry. Jedným z takých je bratislavská Petržalka a koridor, ktorý tu vytvorili ešte komunisti a v ktorom sa nemohlo stavať nič iné než dopravná infraštruktúra.

Pôvodne tu malo byť metro. To sa však postaviť nepodarilo a tak tu o pár rokov vyrastie nová električková trať.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Doprava

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.