Vďaka špeciálnej strave sa cukrovkári môžu zbaviť inzulínu. Pomáha aj ľuďom s obezitou

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Zdroj: Shutterstock.com/Ground Picture

Pacienti s cukrovkou druhého typu majú nádej na vyliečenie. Vyžaduje si to pevnú vôľu a odhodlanie zmeniť životný štýl. Špeciálna diéta je zložená z vegánskej stravy a na mieru šitá konkrétnemu pacientovi. Výsledky prídu veľmi rýchlo a dokonca môžu človeka oslobodiť od inzulínovej liečby.

Zuzana Plevová vyštudovala biológiu v Košiciach. Neskôr pôsobila aj v Londýne a tam začala so svojím partnerom pracovať na NFI Protokole.

Ide o špecifickú diétu založenú na chemickej interakcii jednotlivých zložiek v strave. Jej dodržiavanie dokáže niektorých pacientov vyliečiť z cukrovky druhého typu, ktorá je na vzostupe.

Jedálniček je zložený z rastlinných potravín. Najdôležitejšia je kombinácia jednotlivých surovín. Tie totiž spolu vytvárajú chemické zlúčeniny zodpovedné za odbúranie tukov.

„Ide o malé intramyocelulárne lipidové čiastočky pokrývajúce inzulínové receptory. Tie sú podľa tvorcov NFI protokolu hlavnou príčinou inzulínovej rezistencie pri cukrovke II. typu. S každým NFI jedlom sa proces lipolýzy opakuje a inzulínové receptory u diabetikov sa prečisťujú, až kým nezačnú pracovať tak ako u zdravého človeka,“ vysvetľuje Plevová.

Túto diétu by mal pacient držať 12 až 24 týždňov. Človek za dva týždne schudne 2,5 až 3,5 kilogramu, preto musí celý proces intenzívne konzultovať s diabetológom.

Podľa Plevovej je jedálniček vhodný aj pre ľudí trpiacich nadváhou, ktorí nemajú cukrovku.

Výsledok je, že človek už nemusí brať inzulín. Postupne sa môže vrátiť k bežnému stravovaniu. Je však dôležité, aby naďalej dodržiaval zdravú životosprávu.

Prečítajte si tiež:

Úbytok hmotnosti už po pár dňoch

Primár diabetologického oddelenia Národného endokrinologického a diabetologického ústavu Emil Martinka približuje, že prvé účinky NFI protokolu sa prejavujú už počas prvých dní.

Pacientovi sa upraví glykémia po zhruba siedmich dňoch a dochádza aj k úbytku hmotnosti.

„Pridáva sa aj úprava hladín krvných tukov, ako sú triglycerid, cholesterol, a krvného tlaku. Dôležitým pozorovaním je, že úbytok hmotnosti je najmä na úkor rizikového vnútrobrušného tuku, ktorého zmnoženie spúšťa viaceré chorobné procesy,“ vysvetľuje Martinka.

Pre docielenie najlepšieho efektu je podľa lekára dôležité vydržať pri diéte aspoň štyri až šesť mesiacov.

„Následne môže pacient prejsť na racionálnu výživu. Môže však v stravovaní podľa NFI protokolu pokračovať aj dlhšie,“ radí Martinka.

Prečítajte si tiež:

Nie každá vegánska strava je zdravá

Dôležité je, že nejde o obyčajnú vegánsku stravu. Pacient dostane konkrétne recepty a odporúčania, čo jesť a ako to kombinovať.

„Pacient postupne dostáva konkrétne a individualizované recepty, ktoré vychádzajú z jeho viacerých charakteristík, ako sú vek, pohlavie, hmotnosť, prítomnosť iných ochorení, predošlý efekt liečby, hladiny sledovaných klinických a laboratórnych parametrov. Proces stravovania podľa NFI protokolu sa pravidelne vyhodnocuje pod dohľadom lekára,“ priblížil diabetológ.

Plevová tiež zdôrazňuje, že nie každá vegánska strava je automaticky zdravá.

„Ľudia, ktorí si restujú zeleninu na troch lyžiciach oleja alebo na šalát nalejú dve lyžice olivového oleja, pravidelne si kupujú vegánske náhrady syrov alebo salám a v reštaurácii si objednajú veggie burger s hranolkami, sa tiež nestravujú zdravo,“ upozorňuje Plevová.

Prvým pravidlom, ktorého sa pri tvorení receptov drží, je nepoužívať oleje ani panenské olivové. Ponúka návod, ako skaramelizovať cibuľku bez oleja, aby jedlá neprišli o chuť.

„Môžete pridať zdravé tuky, či už vo forme rastlinných smotaniek alebo semienok a nasekaných orechov, ktoré používate na ich ozdobu. Učíme ľudí do šalátov pridávať tuky v ich prirodzenej forme – primiešať kúsky avokáda, ktoré vám s nakrájanou paradajkou vytvorí nádherný šťavnatý dresing a potom už len pridať semiačka a nasekané orechy podľa vašej preferencie,“ radí Plevová.

Prezradila aj tipy, ktoré by ľuďom pri varení nenapadli. Našľahaný sneh z vaječných bielkov môžete nahradiť zliatou vodou z konzervy cíceru. Sneh z jedného bielka nahradíte dvoma polievkovými lyžicami tejto vody.

Namiesto vajíčka na spájanie cesta používajte pomleté ľanové alebo chia semiačka. Krémovú chuť smotany do varenia alebo pečenia získate z kešu orechov. Namočte ich do vody na štyri hodiny, premyte ich a zmixujte do hladka.

Odborníčka má aj dôležitú radu: „Nesústreďujte sa na superpotraviny. Variabilita je oveľa dôležitejšia. Len tak sa vám podarí obsiahnuť širokú škálu zdravých tukov, aminokyselín, vitamínov, minerálov a prospešných antioxidantov,“ hovorí Plevová.

Prečítajte si tiež:

Prvé dni sú náročné

Odborníci sa zhodujú, že prejsť na zdravú stravu dokáže každý, keď má motiváciu a podporu okolia.

„Z hľadiska samotnej realizácie sú najnáročnejšie prvé dni, počas ktorých je potrebné zriecť sa viacerých potravín, na ktoré bol pacient zvyknutý. V týchto dňoch sa často objavujú aj prechodné bolesti hlavy, čo súvisí so zmenami v metabolických dráhach. Tie sa však pomerne rýchlo vytratia,“ hovorí Martinka.

Keďže sa prvé výsledky objavujú pomerne rýchlo, motivácia je silná. Priznáva, že sú pacienti, ktorí nevydržia.

„Pre diabetikov je veľmi inšpirujúce vidieť pokles glykémie už po prvom týždni na NFI protokole, nehovoriac o úbytku hmotnosti. Väčšina ľudí nám dáva feedback, že sa vďaka novému spôsobu stravovania cítia ľahšie a majú viac energie. Vďaka skoro okamžitým pozitívnym účinkom nového spôsobu stravovania, ľudia, ktorí NFI protokol dodržujú aspoň dva týždne, ho aj dokončia. Všetko je, samozrejme, v hlave,“ dodáva Plevová.

Spomína aj na pacientov, ktorí vďaka NFI protokolu úplne zmenili životný štýl a k starému sa už nechcú vrátiť. 

„Nedá mi nespomenúť krátke výroky pacientov, ktorí ukončili NFI protokol: Odkedy som objavil humus, už som sa na inú nátierku ani nepozrel. NFI raňajky u mňa ostali už navždy, je to superrýchly štart do uponáhľaného dňa. U suseda som jedol mäso zo zabíjačky a musel som ho prísť domov vylúčiť. Už mi to absolútne nesadlo a to som bol kedysi mäsožravec ako hrom,“ vymenúva Plevová.

Prečítajte si tiež:

Príprava vegánskej stravy nie je náročná

Mnoho ľudí od zmeny stravovania odrádza aj čas prípravy a potraviny, ktoré nie sú vždy dostupné v bežných obchodoch.

Plevová tento názor vyvracia. „Základ jedál na rastlinnej báze tvoria väčšinou strukoviny, obilniny, cestoviny, tofu, ktoré sa potom len kombinujú s rôznou zeleninou. Výhodou je veľmi jednoduchá a rýchla príprava,“ hovorí Plevová.

„Zeleninové stir-fry mám hotové do desať minút. Najdlhšie sa varia strukoviny, ale tie väčšinou vmiešam už hotové z konzervy, alebo ak varím zo sušených, tie menších rozmerov sa po namočení vo vode uvaria do 30 minút,“ dodáva.

Nesúhlasí ani s názorom, že rastlinná strava je drahá. Oveľa drahšie sú podľa nej syry a vajcia. Nekupuje ich skoro vôbec.

„Aj sójový nápoj si pripravujem doma zo sušených sójových bôbov za pár centov. Pre mňa osobne je najdôležitejšie to, že viem, čo moja rodina konzumuje,“ dodáva Plevová.

Každých šesť sekúnd niekto vo svete zomrie na následky cukrovky. Na Slovensku pritom desaťtisíce ľudí nevedia, že sú pacienti. O cukrovke pripravila reportérka Zuzana Javorová epizódu v seriáli Špecialisti:

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Zdravie

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.