Chýbajú výpravcovia i výhybkári. Nedostatok ľudí môže vyústiť do rušenia vlakových spojov

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Celej Slovenskej železnici hrozí kolaps. Nedostatok ľudí môže totiž vyústiť až do rušenia spojov. Odborári preto žiadajú ministerstvo dopravy o okamžité kroky.

Pravdou je, že železnica neznamená len vlaky a rušňovodiči. V tomto segmente je aj veľa iných technických či obslužných profesií. A práve tu ľudia aktuálne chýbajú najviac. Prečo to tak je, sa dá povedať v štyroch základných bodoch. Základným dôvodom je platové ohodnotenie. Nástupný plat napríklad pre vlakvedúceho bez praxe je tabuľkovo do 900 eur.

Ani pracovné podmienky ľudí do tohto povolania príliš nelákajú. Napríklad výhybkár musí do služby často vstávať skoro ráno, pracovať v daždi či mrazoch. Na našich tratiach je navyše komunikačným jazykom slovenčina, čo prakticky zatvára dvere prípadným záujemcom z tretích krajín, ktorí pomáhajú napríklad v autobusovej doprave už teraz.

Posledným dôvodom je to, že ak si mladí ľudia môžu vybrať, atraktívnejšie je pre nich ísť robiť k súkromníkovi. Aj preto je generačná výmena na železnici zatiaľ iba veľmi pomalá.

Prečítajte si tiež:

O pár mesiacov sa tak môže stať, že váš ranný spoj do práce či školy jednoducho zo stanice nevyrazí. Nebude ho totiž mať kto vypraviť alebo prehodiť výhybku. Podľa železničiarov sa štát v sociálnych opatreniach prerátal.

„Na západnom Slovensku je vo všeobecnosti problém s nedostatkom pracovnej sily, a to nielen v železničnej doprave. Týmto problémom sa intenzívne zaoberáme,“ povedala Petra Poláčiková, hovorkyňa Ministerstva dopravy SR. 

„Tento problém je o peniazoch, pretože zamestnanci nie sú dostatočne ohodnotení za prácu, ktorú vykonávajú, a tým pádom žiadni noví neprichádzajú a vytvárame tento podstav,“ povedal Matej Ferencei z Odborová asociácia výpravcov a dispečerov. 

Na západnom Slovensku železniciam momentálne chýba zhruba 500 ľudí v obslužných profesiách. Napríklad výpravcovia, výhybkári, signalisti či technickí zamestnanci, ktorí sa starajú o semafory alebo priecestia.

Problémy sa dajú podľa odborov očakávať aj na východe krajiny, kde je situácia už teraz na hrane a kartami môže zamiešať o pár rokov aj otvorenie novej automobilky práve v regióne Košíc. Aj preto chce ministerstvo dopravy čo najskôr modernizovať, takzvane dispečerizovať železnicu, teda niektoré vysoko špecializované profesie nahradia stroje.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Doprava

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.