Dať alebo nedať prepitné? Pozrite si, ako by to malo fungovať v gastre či u taxikára

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Dať alebo nedať? To je otázka. Pár centov alebo celé euro? Mnohí majú dilemu napríklad pri platení v reštaurácii, či obsluhu odmeniť alebo nie. Obslužné, prepitné, dýško alebo jednoducho tringelt. Reč je stále o tom istom. Svoj pôvod má vo Francúzsku a rozšíril sa do celého sveta. Ako sú na tom Slováci a koľko peňazí navyše sú ochotní zaplatiť za služby?

Čo kultúra, to iný zvyk. Všeobecne platí, že na Slovensku sa prepitné udomácnilo. Aká je primeraná výška odmeny pre obsluhu v gastre, nie je nikde vytesané do kameňa. Niekto sa riadi pocitom, ďalší sympatiami.

Odborníčka na protokol a etiketu má v tom však jasno. „Štandard je v súčasnosti desať percent. Napríklad v USA sa to dvihlo na 20 až 25 percent,“ hovorí Mária Holubová. Podotýka však, že niekde je neprijateľné dávať obsluhe prepitné. Ide napríklad o Čínu a predovšetkým Japonsko.

Prečítajte si tiež:

Nedať ani cent je neslušné

Martin pracuje ako čašník desať rokov. Na vlastnej koži okúsil pracovné podmienky aj za našimi hranicami. „Najviac mi dali 400 eur v hotovosti. Bolo to v Rakúsku. Prišla jedna rodinka, ktorá žila v Južnej Afrike. Barmanovi aj hlavnému čašníkovi nechali 400 eur,“ spomína. Dva a pol roka pracoval aj v Holandsku. Tam podľa neho nie sú zvyknutí nechávať prepitné.

Nedať u nás ani cent v reštaurácii je neslušné. A to dokonca aj vtedy, keď vám jedlo nechutilo, prípadne ak personál nebol podľa vášho gusta. Platí to však iba vtedy, ak ide o spoločenskú udalosť, čiže napríklad večeru. Pri dennom obedovom menu prepitné nie je povinné.

„Či sme spokojní s obsluhou alebo nie, dávame tých desať percent. Keď nedáme, signalizujeme, že nám asi veľmi nedochádza,“ tvrdí Holubová. Kto sa teda takto snaží prevychovať čašníkov, zrejme to nie je správna cesta.

Prečítajte si tiež:

Mimo gastra platia iné pravidlá

Diana je baristka jeden rok. Každému centu navyše od zákazníka sa poteší, no keď nedá nič, nerieši to. Vie, že na konci mesiaca nejde o značnú sumu z jej výplaty.

Čašník Martin nám povedal, že sa stáva často, že zákazníci nenechávajú navyše nič, aj keď sú spokojní. „Často nemajú hotovosť a na Slovensku nie sú ešte zvyknutí, že sa dá nechať prepitné aj pri platbe kartou,“ povedal. Vysvetlil nám tiež, čo sa u nich s prepitným deje. „Zbiera sa to mesačne. Potom sa prerozdeľuje medzi kuchyňu a čašníkov,“ uviedol.

Čo však platí v gastre, neplatí inde. Čiže nedať všimné kaderníčke či taxikárovi, je podľa etikety v poriadku.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Reflex

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.