Slovákov trápi masívne zdražovanie potravín. Pozrite si, ako reagujú reťazce (prehľad zliav)

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: shutterstock/Michaelvbg

Slovensko už niekoľko mesiacov čelí masívnemu zdražovaniu. A ani vyhliadky do budúcnosti nevyzerajú veľmi ružovo. Ľudí okrem cien energií a pohonných hmôt najviac trápia stále rastúce ceny potravín. Aj preto britský reťazec Iceland prišiel s nápadom, že ľuďom nad 60 rokov odráta každý utorok desať percent z nákupu. „Slovenské“ obchodné reťazce sa tiež snažia rôznymi spôsobmi nalákať zákazníkov.  

Zdražovanie ani po mesiacoch neutícha. Práve naopak. Aktuálne dáta totiž ukazujú, že januárová osemapolpercentná inflácia v apríli vyskočila na takmer dvanásť percent. Analytici upozorňujú, že toto sme na Slovensko nezažili od začiatku storočia.

V porovnaní s minuloročným aprílom síce najviac zdraželi ceny v doprave či v gastre, Slovákov najviac trápia ceny potravín. Tie v globále narástli takmer o 14 percent.

„Zákazníci v obchodoch platili viac najmä za oleje a tuky (29,8 %), zeleninu (26,2 %), chlieb a obilniny (16,4 %), mlieko, syry a vajcia (13,0 %) a mäso (12,0 %). To v praxi znamená, že kým v apríli 2021 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za 100 eur, v apríli 2022 to už bolo takmer 114 eur,“ uviedla analytička WOOD & Company Eva Sadovská. TU nájdete zoznam všetkých potravín

Obchodné reťazce aj z marketingových dôvodov prichádzajú s rôznymi stratégiami, aby si udržali svojich zákazníkov. Napríklad britský reťazec Iceland, ktorý má pobočky aj v Česku, zaviedol akciu, že všetkým ľuďom nad 60 rokov dá každý utorok desaťpercentnú zľavu na nákup.

Zľava nemá žiadne limity. Supermarket nenastavil ani minimálnu sumu za nákup ani nevybral špecifický tovar, na ktorý by sa akcia mala sťahovať.

Gro tvorí zákaznícka kartička

Najväčšie obchodné reťazce, ktoré pôsobia na Slovensku, sa nechystajú opakovať tento model. Majú však iné nástroje, ktorými chcú „odmeniť“ svojich zákazníkov. Najviac poukazujú na zákaznícke kartičky.

„Cieľom spoločnosti Lidl Slovenská republika je ponúkať kvalitné produkty za čo najvýhodnejšie ceny všetkým svojim zákazníkom bez rozdielu. V prípade, ak chcú zákazníci ušetriť ešte viac, majú k dispozícii lojalitný program Lidl Plus,“ uviedol hovorca LIDL Tomáš Bezák.

Podobný postoj má aj Kaufland, ktorý taktiež nechce zákazníkov deliť podľa veku.  

„Našou dlhodobou stratégiou je ponúkať všetkým našim zákazníkom každý deň v roku tie najvýhodnejšie ceny a toho sa plánujeme držať aj naďalej. Navyše ponúkame všetkým držiteľom našej Kaufland Card ešte výhodnejšie ceny na vybrané výrobky, a to bez ohľadu na ich vek,“ vysvetlil hovorca spoločnosti Samuel Machajdik.

Súvisiaci obsah

​Tesco okrem zákazníckej karty od mája spustilo aj novú možnosť ušetriť.

„Od 4. mája 2022 si môžu ľudia dopriať produkty, ktoré často kupujú, za ešte výhodnejšie ceny a ušetriť tak rodinný rozpočet, a to hneď dvoma spôsobmi. Tesco ponúka špeciálne zľavy, akcie a promócie pre majiteľov karty Clubcard a navyše prináša novú garanciu nízkej ceny pre stovky obľúbených výrobkov aj mimo akcií,“ zdôraznila PR manažérka Mária Zerzanová.

Tradičný slovenský obchodný reťazec COOP Jednota hovorí, že má až 25 spotrebných družstiev, ktoré si môžu nastaviť vlastnú cenovú politiku. Na druhej strane, určitá stratégia platí aj celoplošne.  

„Našim zákazníkom ponúkame viacero zliav v troch formátoch predajní, ktoré sú medzi spotrebiteľmi obľúbené obzvlášť v tomto náročnom období. Pre držiteľov nákupnej karty máme aj unikátny vernostný program, na základe ktorého je spotrebiteľom polročne generovaná zľava na nákup,“ vysvetlila hovorkyňa COOP Jednota Slovensko Zuzana Peiger Ačjaková.

„V tejto náročnej dobe pripravujeme v našom letáku každý týždeň pre všetkých našich zákazníkov s BILLA kartou vynikajúce ponuky najobľúbenejších produktov a zaujímavé novinky,“ pridala sa hovorkyňa Billa Kvetoslava Kirchnerová.

Horšie ako súčasný stav vyzerá prognóza

Horšie ako súčasný stav však vyzerá prognóza do ďalších mesiacov. Smerom nahor budú totiž infláciu tlačiť hlavne vysoké ceny ropy a energií, ktoré prudko vzrástli ako dôsledok vojny na Ukrajine.

Vojna vytvára obavy z nedostatku týchto energetických komodít na trhu a vedie k ich výraznému zdražovaniu. V hre je aj embargo na dovoz ruskej ropy zo strany EÚ, čo ešte viac tlačí nahor ceny na ropnom trhu.

„Trápiť nás počas roka budú aj drahé potraviny. Očakávame, že ceny potravín budú v najbližších mesiacoch ešte rásť silným dvojciferným tempom. Rast cien potravín by sa mohol začať zmierňovať až neskôr počas druhého polroka,“ ozrejmila analytička 365.bank Jana Glasová.

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Rast cien

Dôležité udalosti