Zatvorenie hlinikárne zasiahne celý región. Ministerstvá si zodpovednosť za riešenie prehadzujú medzi sebou

Reportáž z Televíznych novín sa automaticky prehrá po reklame

Žiarska hlinikáreň Slovalco oznámila hromadné prepúšťanie. O prácu príde 300 zo 450 zamestnancov. Číslo nemusí byť konečné. Na hlinikáreň je napojených množstvo subdodávateľov. Kto je zodpovedný za riešenie, o tom sa sporia ministerstvo financií a životného prostredia (ŽP).

Základy Žiaru nad Hronom položila táto fabrika. Hliník tu vyrábajú od polovice minulého storočia. Nová doba položila na kolená aj dlhoročne stabilný biznis. V januári 2023 vypnú poslednú pec.

Nejde len o 300 prepustených zamestnancov. Od hlinikárne je priamo aj nepriamo závislý celý región. Žiarčania na sobotu zvolávajú protest s podtitulom „Nechceme novú hladovú dolinu“.

Slovalco už vyše roka hovorí o nepomere medzi cenou hliníka a drahou elektrinou. Štát žiadajú, aby uvoľnil peniaze z envirofondu, do ktorého musia sami prispievať. Neúspešne.

Minister hospodárstva Richard Sulík tvrdí, že kompenzácie zablokoval šéf rezortu financií Igor Matovič. Ten sa však bráni s tým, že prípadné zvýšené kompenzácie z envirofondu a predmetnú novelu má v kompetencii ministerstvo ŽP. Jeho šéf Ján Budaj však oponuje, že bez ministerstva financií s tými prostriedkami podľa zákona ministerstvo ŽP nakladať nemôže.

„Za môjho ministrovania dostalo výrazne vyššiu podporu Slovalco práve z envirofondu ako kedykoľvek predtým, takmer trojnásobnú. Oni pýtali 50-násobnú. Nie je možné také zvýšenie cien energií, aké nastalo, sanovať zo štátnych fondov,“ povedal minister Budaj.

Na pozadí socio-ekonomického beží aj ekologický spor dvoch ministerstiev. Richard Sulík tvrdí, že keď zavrieme Slovalco, budeme musieť dovážať menej ekologický hliník z mimoeurópskych krajín. Podľa ministra Budaja je to lož.

Slovenská hlinikáreň má vraj horšie emisie, ako je priemer Európskej únie. Avšak čínske hlinikárne sú podľa ministra Sulíka neporovnateľne špinavšie.

„Keď automobilová veľmoc prestane vyrábať hliník, tak jednoducho stráca silnú konkurenčnú výhodu,“ reagoval šéf rezortu hospodárstva.

Minister práce Milan Krajniak si myslí, že štát by mal firmu zachrániť: „Ak sme boli ochotní investovať ako Slovenská republika stámilióny eur na to, aby sme presvedčili Volvo, tak si myslím že je legitímne, aby sme na udržanie zhruba tých 450 - 500 pracovných miest v regióne Žiaru nad Hronom investovali alikvotnú časť“.

Pre Žiarčanov tu ešte možno je malá nádej. Podľa informácií Markízy sa bude situáciou zaoberať premiér. Eduard Heger plánuje na budúci týždeň zvolať mimoriadne rokovanie na úrade vlády.

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Práca

Dôležité udalosti