Vodiči, ktorí potrebujú AdBlue, môžu mať problém. Kvapalina už zdražela, to však nie je to najhoršie

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Ak sa situácia s energiami rýchlo nezlepší, viacerí vodiči budú mať problém. Duslo Šaľa, najväčší výrobca AdBlue v Európe, stále zvažuje, či prevádzku vôbec spustí. Potrebná kvapalina do niektorých naftových áut už teraz vysoko zdražela.

AdBlue je tekutý bezfarebný roztok, ktorý využíva množstvo vodičov nových automobilov s naftovým motorom. Jeho úlohou je znížiť emisie oxidov dusíka. Jazdiť sa síce dá aj bez neho, no nelegálne. Vypnutím softvéru v autách. Tí, čo zákon dodržiavať chcú, si ale všimli, že kvapalina už zdražela.   

„Cena išla od jari o sto percent hore. Nedávno sme tankovali desať litrov tiež, ale ako bežná rodina nám stačí dvakrát ročne natankovať tých 10 litrov a to vydrží na 10 až 12-tisíc kilometrov,“ hovorí Renáta z Nových Zámkov.

Duslo Šaľa je momentálne pre plánovanú údržbu odstavené. Už však informovali, že ak štát ceny energií nezastropuje, prevádzku nespustia. 

„My nemáme žiadne rezervy. Máme zatiaľ ešte nejaké skladové zásoby, ktoré dopredávame. Pretože pred tým, než sme išli do odstávky, sme naplnili všetky sklady prakticky na maximálnu úroveň,“ vysvetľuje podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ Duslo Šaľa Petr Bláha.

Faktom je aj to, že viac ako mesiac odmietajú všetkých nových zákazníkov.

„Tým stálym, ktorým výrobky predávame, a to nie len na Slovenskom trhu, ale na celej západnej Európe, obmedzujeme dodávky. Oni o tejto situácii vedia a nie je ďaleko doba, kedy AdBlue nebude, pretože keď neprodukujeme základnú hodnotu, čo znamená čpavok, tak nemôže byť ani AdBlue,“ dodáva Bláha. 

S jedným osobným autom si ešte poradiť ako-tak vieme. Komplikovanejšie je to pre veľké spoločnosti.

„Dopravný podnik Bratislava kombinuje pri zabezpečovaní tohto kvapalného aditíva viacerých dodávateľov v rámci strednej Európy. Na aktuálnu situáciu reaguje vytvorením zásob, s ktorými dokáže udržať prevádzku autobusov zhruba dva týždne. Situácia na trhu však neumožňuje vytvorenie dlhodobých kontraktov,“ tvrdí hovorca DP Bratislava Martin Chlebovec.

„Predávame naše produkty na trojmesačných kontraktoch a nemôžeme našim zákazníkom povedať, čo bude o mesiac, keď my nevieme, čo bude na druhý deň,“ uzatvára šéf Dusla Šaľa.

Opäť tak všetkým zostáva len čakať, kedy a ako vláda rozhodne o pomoci v energetickej kríze.

Reportáž si môžete pozrieť hore vo videu.

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Auto-moto

Dôležité udalosti