Výrobcovia osobných áut si môžu vydýchnuť. Emisná norma Euro 7 zasiahne najmä autobusových a nákladných dopravcov

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Kontroverzná emisná norma Euro 7 sa blíži. Najnovšie prešla hlasovaním v europarlamente. Po dlhých rokovaniach však, takpovediac, stratila zuby a osobné autá takmer neovplyvní. Naopak, vynoviť vozový park budú musieť autobusoví a nákladní dopravcovia.

Euro 7 bude realitou, ak ho ešte schváli rada komisie. Europoslanci sa zhodujú, že je nutným kompromisom. „Ten návrh, ktorý vyšiel z komisie, bol tak okresaný, aby neohrozil peňaženky občanov a náš priemysel, práve v súvislosti so zlým rozhodnutím o zákaze spaľovacích motorov,“ konštatovala europoslankyňa Miriam Lexmann.

Podľa Jozefa Mihála nová norma nebude taká prísna a nebude zaťažovať výrobcov automobilov tak, ako sa pôvodne očakávalo.

„Kompromisy sú, samozrejme, pochopiteľné. Pôvodne to tak však nevyzeralo. Hrozilo nám vysoké zvýšenie výrobných nákladov, najmä v kategórii menších vozidiel, ktorých by sa to dotklo veľmi výrazne,“ uviedol Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR.

Prečítajte si tiež:

Dvihnú sa ceny?

Novinkou je to, že emisie sa budú počítať nielen z výfukových plynov, ale aj z oterov bŕzd či pneumatík. „Bude problematické nastaviť, ako to zbierať a čo s tým robiť, lebo nie je to dnes úplne jasné,“ zhodnotil motoristický novinár Maroš Čabák.

Výrobcovia áut budú musieť vyvinúť brzdy s odsávaním oterov. Výzva to bude aj pre tvorcov pneumatík. To, samozrejme, zdvihne cenu.

Najväčšie zmeny a emisné sprísnenie čaká na nákladné autá a autobusy. „V konečnom dôsledku to zaplatíme my všetci. Lebo nákladná doprava znamená náš tovar, to sa do neho premietne. A autobusová doprava, to znamená naše cestovné lístky,“ tvrdí Čabák.

„Nemyslím si, že to bude nejaké dramatické pre bežných ľudí,“ namieta Marušák.

Aby mali nákladiaky a autobusy nižšie emisie, budú musieť mať podľa zväzu nové technológie. Ide napríklad o predhrievanie motorov, robustnejšiu filtráciu či novšie katalyzátory. Toto však zdvihne ich konečnú cenovku.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Auto-moto

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.