Prekonali ste COVID-19? Tieto cvičenia vám pomôžu vrátiť sa späť do normálneho života

Ilustračná snímka.
Zdroj: Carlos Gutierrez Photo/shutterstock.com

Nemusíte chodiť ani medzi ľudí, zvládnete ich doma.

Niektorí ľudia sa po prekonaní COVID-19 trápia s rôznymi zdravotnými problémami a komplikáciami. Problémy s dýchaním, stresom, pitím, či nechuťou do jedla. A môže to pretrvávať aj dlhší čas. Regionálny úrad pre Európu Svetovej zdravotníckej organizácie pripravil pre týchto ľudí príručku.Podľa nej môžu sami doma cvičiť a vrátiť sa späť do normálneho života.

Lekár alebo zdravotnícky pracovník môže v príručke vyznačiť cvičenia, ktoré sú pre vás vhodné. Ako informoval rezort zdravotníctva, cvičenia a rady z nej by však nemali nahrádzať osobný cvičebný program alebo ďalšie rady, ktoré poskytli zdravotnícki pracovníci pri odchode zo zdravotníckeho zariadenia. Dychové a posilňovacie cviky prospejú aj ľuďom, ktorí ochorenie neprekonali.

Zvládanie dýchavičnosti a techniky dýchania

Bežne sa stáva, že ľudia po návrate z nemocnice pociťujú dýchavičnosť. Strata sily a fyzickej aktivity počas choroby ako aj choroba samotná spôsobujú, že sa ľahko zadýchate.

Pocit, že nestíhate s dychom vás môže znepokojovať a to dýchavičnosť ešte viac zhoršuje. Najlepším liekom na ňu je upokojiť sa a naučiť sa techniky, ako s dychom správne pracovať a dýchavičnosť by sa mala postupne zlepšiť.

Zdroj: ÚVZ SR

Kontrolované dýchanie

Sadnite si do pohodlnej polohy s oporou. Jednu ruku si položte na hruď a druhú na brucho. Iba ak vám to pomôže relaxovať, zatvorte oči, inak ich nechajte otvorené a zamerajte sa na svoje dýchanie. Pomaly sa nadychujte nosom alebo ústami. Keď to nedokážete, vydychujte ústami. Pri dýchaní cítite, že ruka na bruchu sa dvíha viac ako ruka na hrudi. Pokúste sa vynaložiť čo najmenšie úsilie a dýchajte pomaly, uvoľnene a hladko.

Tempo dýchania

Keď robíte viac namáhavé činnosti, pri ktorých potrebujete viac dychu ako napr. stúpanie po schodoch alebo chôdza do kopca, mali by ste sa zamerať na tempo dýchania. Majte na zreteli, že sa netreba ponáhľať.

Rozdeľte si činnosti na menšie úseky, aby ste neboli na konci priveľmi unavení alebo zadýchaní. Napr. predtým, ako vystúpite na schod sa nadýchnite a už pri stúpaní na schod, vydýchnite. Môže vám pomôcť, že sa nadýchnete nosom a vydýchnete ústami.

Cvičenie po prepustení z nemocnice

Cvičenie je dôležitou súčasťou liečby a rehabilitácie po ťažkom priebehu choroby COVID-19. Pomôže vám zlepšiť kondíciu, myslenie, náladu, znížiť stres a zvýšiť sebavedomie, ako aj energiu.

Cvičiť by ste mali bezpečne, aj keď ste pred ochorením boli nezávislí pokiaľ ide o chôdzu a iné cvičenia. Je to dôležité vedieť, ak ste mali problémy s pohyblivosťou alebo pády pred príchodom do nemocnice alebo počas pobytu v nej alebo máte akýkoľvek iný zdravotný stav, či zranenie, ktoré by mohlo ohroziť vaše zdravie počas cvičenia alebo vás prepustili s kyslíkovou podporou dýchania.

V týchto prípadoch možno budete musieť kvôli bezpečnosti cvičiť s niekým iným. Každý, kto potrebuje kyslíkovú podporu, musí pred začatím prediskutovať so zdravotníkmi používanie kyslíka počas cvičenia.

Pravidlá bezpečného cvičenia

- Pred cvičením sa vždy rozcvičte a po cvičení uvoľnite svalstvo.
- Noste voľný, pohodlný odev a podpornú obuv.
- S cvičením počkajte aspoň hodinu po jedle.
- Pite veľa vody.
- Vo veľmi horúcom počasí necvičte.
- Cvičte radšej vo vnútri, ak je vonku veľmi chladno.

Keby ste náhodou pociťovali niektorý z týchto príznakov, necvičte a netrénujte a kontaktujte svojho lekára.

- Nevoľnosť alebo extrémna únava.
- Závraty alebo točenie hlavy.
- Silný pocit dychovej nedostatočnosti.
- Bezvládnosť alebo výrazné potenie.
- Silný tlak na hrudníku.
- Výrazná alebo zvyšujúca sa bolesť.
- Dodržiavajte minimálne dvojmetrové rozostupy pri cvičení vonku.

Zdroj: ÚVZ SR

Ak chcete zistiť, či cvičíte správnou intenzitou, skúste si povedať jednu celú vetu. Keď to viete povedať bez prestávky a necítite sa pri tom zadýchaný, môžete zvýšiť intenzitu cvičenia. Ak nemôžete hovoriť vôbec alebo môžete povedať len jedno slovo naraz a ťažko pri tom dýchate, cvičíte príliš tvrdo a mali by ste intenzitu cvičenia znížiť. Ak dokážete povedať celú vetu, ale raz alebo dvakrát sa zastavíte, aby ste sa nadýchli, ste mierne až silno zadýchaný, cvičíte správnou intenzitou.

Zdroj: ÚVZ SR

Zdroj: ÚVZ SR

Problémy s hlasom a jedením po pľúcnej ventilácii

Niektorí ľudia môžu mať problémy s hlasom, ale aj s jedením, pitím a prehĺtaním po ventilovaní – dýchaním cez trubicu. Ak je váš hlas slabý alebo chrapľavý alebo máte problémy súvisiace s konzumáciou jedla alebo nápojov, vyskúšajte tieto cvičenia.

Hovorte, keď je vám to pohodlné. Na to, aby ste dosiahli pokrok, budete musieť naďalej používať svoj hlas. Ak vás rozprávanie unaví, urobte si prestávku a dajte svojim priateľom a rodine vedieť, že počas rozhovoru si musíte odpočinúť.

Nezaťažujte svoj hlas. Nešepkajte, pretože to namáha hlasivky. Snažte sa nezvyšovať hlas ani nekričať. Ak potrebujete upútať niečiu pozornosť, skúste vydať zvuk nejakým predmetom.

Odpočívajte. Ak vám pri rozprávaní dochádza dych, urobte si prestávku. Pokojne sa posaďte a sústreďte sa na svoje dýchanie.

Skúste si hmkať alebo hovoriť niečo pre seba, aby ste precvičovali používanie hlasu, pričom ale dávajte pozor, aby ste sa príliš nenamáhali.

Ak je rozprávanie náročné alebo nepohodlné, používajte iné spôsoby komunikácie, napríklad písanie, odosielanie textových správ alebo používanie gest.

Popíjajte vodu po celý deň, aby váš hlas fungoval a nevysušovalo sa vám hrdlo.

Zdroj: SeventyFour/shutterstock.com

Je dôležité dávať si pozor pri prehĺtaní, aby ste zabránili duseniu alebo infekcii pľúc. Toto sa stáva, ak jedlo alebo pitie nejde správnym smerom do hltanu, ale dostane sa pri prehĺtaní do hrtanu a pľúc.

Pri jedení aj pití seďte vzpriamene. Nikdy nejedzte ani nepite poležiačky.

Zostaňte vzpriamene (sedieť, stáť, kráčať) najmenej 30 minút po jedle.

Vyskúšajte jedlá rôznej konzistencie (husté a riedke), aby ste zistili, či sú niektoré jedlá ľahšie stráviteľné ako ostatné. Najprv skúste mäkké a tekuté alebo polotekuté jedlá alebo si pevné potraviny nakrájajte na veľmi malé kúsky.

Pri jedení a pití sa sústreďte na to, čo robíte. Jedzte na pokojnom mieste.

Jedzte pomaly a malé sústa jedla, dajte si malé dúšky nápoja medzi jednotlivými sústami a dobre všetko požujte, kým prehltnete.

Pred ďalším sústom alebo dúškom sa uistite, že máte prázdne ústa. Ak potrebujete, znova prehltnite.

Ak vás unavuje zjesť naraz väčšie množstvo jedla, jedzte menšie dávky jedla po celý deň.

Ak kašlete alebo sa dusíte alebo strácate dych, keď jete a pijete, urobte si prestávku. Správne jedenie a pitie je veľmi dôležité pre zotavenie, najmä ak ste veľmi slabý alebo ste boli pripojený na dýchací ventilátor. Čistenie zubov po každom jedle a správna hydratácia vám pomôže zabezpečiť, aby vaše ústa zostali zdravé.

Ak aj napriek všetkému vám jedlo, pitie a prehĺtanie robí veľké problémy, kontaktujte svojho lekára.

Z príručky sme vybrali iba pár dôležitých rád, ostatné nájdete na stránke úradu verejného zdravotníctva.

BRATISLAVA/zg

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Koronavírus

Dôležité udalosti