R. Sulík: Predaj U. S. Steel? Ekologicky neudržateľné, Greendeal ničí ťažký priemysel (Na telo)

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Hosťami relácie Na telo boli v nedeľu (25. 2.) predseda SaS Richard Sulík a minister životného prostredia Tomáš Taraba (nom. SNS).

Témou boli aj košické železiarne U. S. Steel, ktoré majú už čoskoro zmeniť majiteľa. Rokovať o tom boli v Japonsku Tomáš Taraba s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou.

Práve japonská spoločnosť Nippon Steel pravdepodobne prevezme nielen košickú výrobu. Podľa ministerky by sa tak mohlo stať na jeseň tohto roku.

„Všeobecne oceliari, ale aj hutníci, výrobcovia hliníka z Európy utekajú,“ tvrdí T. Taraba a za vinu to dáva EÚ. „Brusel ovládli ekologickí extrémisti,“ hovorí šéf envirorezortu.

​Nippon Steel má podľa neho prevádzky vo Švédsku aj vo Veľkej Británii, „ale to najväčšie investičné bremeno by bolo v Košiciach.“ Tamojšie oceliarne aktuálne zamestnávajú zhruba 8000 ľudí.

V debatách s vedením Nippon Steel sa minister Taraba pýtal najmä to, či nový majiteľ Košice naozaj chce a ako plánuje realizovať modernizáciu.

„Štát to musí zaujímať preto, lebo na stole je 600 miliónov, ktoré idú z plánu obnovy a z modernizačného fondu.“ Tie by mali ísť najmä na elektrifikáciu pecí.

Prečítajte si tiež:

T. Taraba dodáva, že to nemôže byť len o tom, ale zaujímať nás musí aj udržateľnosť výroby po prípadnej elektrifikácii. „Aby to nedopadlo tak, že operácia sa podarila, pacient úspešne zomrel.“ S japonskými predstaviteľmi sa má preto vytvoriť pracovná skupina.

Ak by nový majiteľ U. S. Steel-u o Košice nakoniec záujem nemal, T. Taraba si vie predstaviť ich odkúpenie.

„Ale nemyslím si, že štát vie byť dlhodobý vlastník toho, nemáme manažment, je to veľmi náročný biznis. Zmyslom štátu by bolo stabilizovať situáciu a mať v rukách to, kto by do košických oceliarní na konci dňa prišiel,“ dopĺňa.

„Týmto ste to zachránili,“ pridáva sa Richard Sulík, bývalý minister hospodárstva.

Prečítajte si tiež:

Ten opäť vyzdvihol príchod spoločnosti Volvo na východné Slovensko.

„Bude mať možno aj viac zamestnancov ako má dnes U. S. Steel,“ myslí si a pridáva sa ku kritike opatrení EÚ: „Greendeal ničí ťažký priemysel v celej Európe, to treba jasne povedať a prestať sa skrývať za to, že musíme stoj čo stoj žiť v lepšom svete, lebo tých tisíc ľudí sa potom bude pýtať, že aký to malo zmysel.“

Z ekologického pohľadu je situácia v košických oceliarňach aktuálne podľa R. Sulíka neudržateľná.

„Produkujú štvrtinu celého CO2, ktoré vyprodukuje priemysel,“ argumentuje číslami. Odkúpenie štátom vidí ako veľmi zlé riešenie, „ale štát vie vstúpiť do jednaní“ a osloviť svetových hráčov.

Exminister upozorňuje aj na fakt, že U. S. Steel Košice „takmer vôbec“ nedodávajú do automobilového priemyslu napriek tomu, ako je ten u nás rozšírený. Okrem nových pecí by totiž podľa neho oceliarne potrebovali aj ďalšie investície za asi 1,5 miliardy eur.

Pozrite si aj zostrih relácie Na telo:

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Na telo vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Na telo

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.