Predával polievky, založil slávny tím, vinili ho za smrť Sennu. Legendu F1 tragédie sprevádzali celý život

Frank Williams s dcérou Claire.
Zdroj: Profimedia.sk

Nikdy sa vraj nezmieril s úmrtím legendárneho brazílskeho jazdca.

Motoristický svet prišiel v posledný novembrový víkend o jednu z najväčších postáv. Vo veku 79 rokov totiž zomrel strojca jedného z najúspešnejších tímov F1.

Frank Williams sa preslávil vznikom rovnomennej značky, ktorá od roku 1977 získala dovedna sedem jazdeckých titulov, ku ktorým treba pripočítať deväť prvenstiev v pohári konštruktérov.

V druhom spomenutom ukazovateli Williams v historických tabuľkách figuruje na druhej pozícii za Ferrari.

Z predajcu zakladateľ úspešnej značky

Život tohto legendárneho funkcionára je dodnes pre mnohých inšpiráciou. Z obchodného zástupcu, ktorý sa venoval predaju slávnych Campbellových polievok so zárobkom desať libier (teraz zhruba 12 eur) týždenne to vytiahol na persónu, ktorá sa dlhé roky podieľala na vývoji kráľovnej motošportu.

Zdroj: TASR/AP

Do pretekárskych vôd vhupol v roku 1966, keď založil tím Frank Williams Racing Cars, ktorý pretekal v súťažiach F3 a F2 a F1 s vypožičaným strojom.

Smrť jeho prvého jazdca Piersa Couraga v roku 1970 ho vraj poznamenala na celý život. Zrejme aj to urýchlilo jeho víziu o vlastnom vozidle. Jeho prvý štart sa však neskončil úspešne. Pilot Henri Pescarol s ním totiž v roku 1972 havaroval.

Problémy s financovaním a nezhody so spoluvlastníkom Patrickom Headom viedli Williamsa k založeniu tímu, ktorý sa na mape F1 nachádza doteraz. Prvou lastovičkou bolo víťazstvo jazdca Claya Regazzoniho na VC Veľkej Británie v roku 1979.

Úspešná éra

Už o rok neskôr prišiel prvý majstrovský titul, ktorý dosiahol Austrálčan Alan Jones. Dominanciu stajne v tom roku podčiarkol zisk pohára konštruktérov.

Najväčšie úspechy tím Williams zažil v rozpätí 80. až 90. rokov minulého storočia. Zaujímavosťou je, že sedem titulov svetového šampióna vybojovalo sedem rozličných jazdcov.

Postupne nimi boli spomenutý Alan Jones, Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), o päť rokov neskôr sa to podarilo Nigelovi Mansellovi, toho hneď o rok napodobnil Alain Prost, v poradí šiesty majstrovský titul v roku 1996 uchmatol Damon Hill. Zlatú éru Williamsu v roku 1997 zavŕšil Kanaďan Jacques Villeneuve.

Zdroj: Profimedia.sk

Obyčajná chyba ho naveky paralyzovala

Počas tohto úspešného obdobia však Franka Williamsa postihlo v osobnom živote nešťastie. V roku 1986 si splietol francúzsky čas s anglickým, a tak hrozilo, že zmešká svoj let.

Prenajal si teda auto a upaľoval na letisko. Počas jazdy na diaľnici však nezvládol riadenie a s vozidlom sa zrútil do poľa. Výsledkom bola zlomenina chrbtice medzi štvrtým a piatym stavcom po tom, ako ho pritlačilo medzi sedadlo a rozdrvenú strechu. Odvtedy bol odkázaný na invalidný vozík.

Ani to ho však neodradilo v tom, na čom dlhé roky pracoval. „Jeho stajňa bola tým, čo ho popri rodine držalo nad vodou. Jeho sila a odolnosť vrátiť sa po nehode a byť dominantným je silným posolstvom,“ uviedla podľa oficiálneho webu F1 dcéra Claire.

Splnený sen netrval dlho

Keď po titule v roku 1993 odišiel z tímu Francúz Prost, Frankovi Wlliamsovi sa podarilo sfinalizovať príchod trojnásobného majstra sveta Ayrtona Sennu, ktorému ponúkol plat 20 miliónov amerických dolárov (asi 17,7 mil. eur).

Senna tak opustil McLaren a pod novou značkou túžil navýšiť počet titulov. Williamsa lákala vidina zlatého hetriku. Všetko však zmarila VC San Marína v roku 1994.

Zdroj: Profimedia.sk

Williams priniesol do Imoly upravené vozidlo FW16, ktoré sa malo lepšie ovládať. Na takom istom v osudný deň, 1. mája, jazdil aj Senna. Ten však v siedmom kole smrteľne havaroval.

Williams mal s brazílskym velikánom veľmi blízky vzťah a nikdy sa podľa vlastných slov nedokázal s jeho tragickým úmrtím vyrovnať.

Návrat čiernych spomienok a obvinenia

Bezprostredne po incidente sa na Williamsovu hlavu zosypala vlna osočovania a obvinení z toho, že je jeho priamym vinníkom. Na vlastnej koži to pocítila aj Claire. „Bolo zhruba rok po nehode. Bola som v pube. Prišiel ku mne neznámy muž. Netušila som, odkiaľ vie, kto som. Odrazu mi povedal: ‚Tvoj otec je vrah.‘ Naši toto, ako aj otcovu nehodu, nikdy pred nami neriešili. Vždy sa nás od toho snažili uchrániť,“ priznala Claire v roku 2019 pre The Sydney Morning Herald.

Williams tak po takmer štvrťstoročí zažíval déja vu. „Bolo to pre neho určite mučivé. Šiel na Ayrtonov pohreb do Brazílie, čoho sme sa veľmi obávali, pretože zomrel v našom aute. V dokumente o nás je moment, ktorý otca zachytáva počas tohto pohrebu. Nikdy som otca nevidela takého, ako vtedy. Existuje záber, keď sa ho pýtajú, že ako sa v ten deň cítil. Odpovedal, že ani zďaleka dobre,“ doplnila Claire.

Zdroj: TASR/AP

Talianske úrady Williamsa obvinili zo zabitia, v roku 1997 ho však obvinení zbavili. O desať rokov neskôr padol definitívny verdikt. Podľa neho za nehodu mohla porucha v dôsledku zle vykonaných úprav. Tie mal na starosti konštruktér Patrick Head, s ktorým Frank Williams pracoval už dlhé roky. Heada však trest obišiel, keďže skutok už bol podľa tamojších zákonov premlčaný.

„Som si istá, že boli dni, keď sa otca zmocnili myšlienky o tom, že už nechce súťažiť a najradšej by sa skryl pod perinu,“ priznala Claire. Napokon však pokračoval. Výsledkom boli dva tituly majstrov sveta v rokoch 1996 a 1997, nateraz posledné pre túto stajňu.

Postupný sklz do priemeru a koniec

Odvtedy stajňa prežíva náročné časy. Za uplynulých 24 rokov totiž získala len 11 víťazstiev v rámci Veľkých cien, to posledné sa datuje ešte do roku 2012.

Na viac sa za posledné roky nezmohli ani jazdci ako Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Mark Webber, Nick Heidfeld, Nico Rosberg (titul získal až v kokpite Marcedesu), či Sennov synovec Bruno Senna.

Zdroj: Profimedia.sk

Aby tých tragédií v živote Sira Franka Williamsa nebolo málo, treba k nim prirátať stratu milovanej manželky Virginie, ktorá v roku 2013 podľahla zákernej chorobe.

Ešte toho roku sa Frank Williams pre zdravotné problémy rozhodol odstúpiť z predstavenstva a stajňu viedol spolu s dcérou Claire. V roku 2020 sa rodina Williamsových rozhodla predať tím americkej spoločnosti Dorilton Capital. „Efjednotka“ tak stratila poslednú súkromnú stajňu.

Napriek viacerým úderom ako v osobnom, tak aj v pracovnom živote, však Frank Williams nikdy nestratil entuziazmus. „Je to súťaživý šport a ja som súťaživý človek. Nad všetkým je potreba rýchlosti,“ to bolo životné krédo muža, ktorý je stále najdlhšie slúžiacim šéfom tímu v histórii F1.

LONDÝN/Robert Ďurkáč

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte atraktívne športy naživo aj zo záznamu na VOYO

K téme F1

Dôležité udalosti