Mal Hamilton dostať trest a bolo vystrájanie jeho šéfa fér? Takto to vidí skúsený športový komisár

Lewis Hamilton reaguje po VC Abú Zabí.
Zdroj: Profimedia.sk

Britský jazdec v úvode pretekov predviedol manéver, ktorý viacerých nahneval.

Strhujúce predstavenie, ktoré sa v nedeľu (12. 12.) udialo v záverečnej Veľkej cene tohtoročnej F1, chytilo za srdcia aj ľudí, ktorí kráľovnú motošportu príliš nesledujú. Na trati v Abú Zabí sa totiž o svetovom šampiónovi rozhodlo doslova v hodine dvanástej.

O týchto pretekoch sa však akiste bude hovoriť veľmi dlho aj pre viaceré kontroverzie. Prvá nastala hneď v úvode, keď Max Verstappen z Red Bullu veľmi zle odštartoval z pole position.

Jeho konkurent, Brit Lewis Hamilton sa pred neho dostal ešte pred prvou zákrutou, no Holanďan sa držal v tesnom závese. Ešte v prvom kole Verstappen zaútočil na Hamiltona v ľavotočivej zákrute, v ktorej Brita po kontakte vytlačil z trate, no ten si udržal prvú priečku.

Hamilton prešiel krížom cez trať, čo medzi laickou a aj odbornou časťou verejnosti vyvolalo búrlivú diskusiu, keďže ho za to nepotrestali.

Manéver Hamiltona v úvode pretekov

Zdroj: TASR/AP

Ako dodal, túto situáciu nepovažuje za veľký prečin. „Bolo to východisko ďalších momentov, ktoré sa odohrávali na trati. Hamilton si to však ihneď uvedomil a džentlmensky pribrzdil pretože asi vedel, že by sa to mohlo riešiť.“

Keď sa zdalo, že fenomenálny Hamilton zaknihuje piaty v rade a celkovo rekordný ôsmy titul, nastal nečakaný moment.

Päť kôl do konca totiž so svojim Williamsom narazil do bariéry Kanaďan Nicholas Latifi. Na trať teda prišlo bezpečnostné vozidlo, ktoré opustilo trať až v 59. kole. Hamilton si dobre uvedomoval, že tento moment mu môže spôsobiť škrt cez rozpočet, a tak začal byť evidentne nervózny.

So svojim monopostom totiž začal robiť manévre, podľa mnohých tak tlačil na safety car, aby šiel rýchlejšie. Ako nám priblížil Dušan Koblišek, Hamiltonovi to nebolo nič platné.

„On na neho môže tlačiť, avšak rýchlosť safety caru je výlučne v rukách riaditeľa pretekov. Navyše, vodičovi safety caru to môže byť ukradnuté a určite na to nijako nereagoval. Hamilton jazdil v línii prvého jazdca, ktorý nikoho neohrozoval,“ priblížil s dôvetkom, že za takéto manévre sankcie nehrozia. „Stalo by sa tak iba v prípade, ak by do safety caru narazil.“

Zdroj: Profimedia.sk

Grandiózne finále v Abú Zabí a celého tohtoročného šampionátu veľmi intenzívne prežíval aj športový riaditeľ Mercedesu Toto Wolff. Ten viackrát pomerne horlivo komunikoval s riaditeľom týchto pretekov Michaelom Masim.

Rakúšan na čele „strieborných šípov“ z Mercedesu najskôr hromžil, keď Verstappenov tímový kolega Sergio Pérez brzdil navrátilca z boxov Hamiltona. „Michael, toto je trochu nebezpečné, môžeš ich upozorniť?“ Masi mu však na to len odpovedal: „Toto, zatiaľ jazdia, je to tvrdé pretekanie.“

Nervózny Toto Wolff


Následne po Latifiho nehode a vjazde safety caru sa čertil ešte viac. Masi totiž napokon rozhodol, že všetky monoposty, ktoré jazdili o kolo pozadu, môžu predbehnúť safety car. Verstappen sa tak zaradil rovno za svojho úhlavného rivala Hamiltona.

Na to Wollf reagoval tresknutím so slúchadlami a kričal na Masiho, že toto rozhodnutie nebolo správne. Po chvíli od Masiho žiadal, aby preteky vrátil do predchádzajúceho kola.

Masi mu tiež v emotívnejšom duchu odvetil: „Toto? Toto voláme preteky.” Wolff mu odpovedal: „Prosím?“ Riaditeľ pretekov Masi uzavrel túto debatu jedným slovom: „Pretekáme.”

Podľa Kobliška takýto spôsob vynucovania si niečoho zo strany šéfa tímu určite nie je v poriadku. „Sú však možnosti potrestať to. Pokiaľ riaditeľ pretekov uvedie do reportu, že bol na neho vyvíjaný nátlak alebo mu vulgárne nadával, môžu Wolffovi udeliť rôzne tresty, vrátane pokuty niekoľkých desiatok tisíc eur,“ skonštatoval.

Populárny komentátor F1 Števo Eisele je však iného názoru. „V tomto prípade si myslím, že sme už za hranicou. Predstavte si, že by prezident futbalového klubu naháňal rozhodcu po ihrisku a ziapal po ňom. Najvyšši čas obmedziť linku smerom k riaditeľovi pretekov. Tiež je len človek a na svoju prácu potrebuje potrebný odstup. V športe v ktorom rozhodujú tisíciny sekundy, zostáva stále človekom, ktorý dokáže v jednom momente stlačiť len jeden gombík,“ povedal exkluzívne pre tvnoviny.sk.

Veľmi sa hovorilo aj o rozhodujúcom okamihu celých pretekov, a síce keď Verstappen predbehol Hamiltona a spečatil tak svoj premiérový titul majstra sveta. Podľa skúseného funkcionára Kobliška to bolo v úplnom poriadku.

Verstappen predbieha Hamiltona

https://www.youtube.com/watch?v=UjDZ_E3MWoc


„V podstate spravil rovnaký manéver, ako sme už niekoľkokrát videli v podaní Hamiltona. Myslím si, že bol to obojstranne férový, avšak ostrý boj. Našťastie pre oboch sa to neskončilo vzájomnou kolíziou. Hamilton očividne Verstappenov útok v tejto zákrute nečakal. Je veľmi pravdepodobné, že sa pripravoval na to, že to bude neskôr, v DRS zónach,“ priblížil Koblišek.

DRS je systém pre zníženie odporu vzduchu zadného prítlačného krídla. Jazdec pomocou tlačidla v kokpite sklopí horný diel zadného krídla, čo navýši maximálnu rýchlosť jeho vozidla. Systém je určený pre uľahčenie prechádzania a v pretekoch sa smie používať len na vopred vymedzených miestach a za podmienky, že má jazdec pred sebou iné auto s náskokom menším ako jedna sekunda.

Podľa neho o tom svedčí fakt, že Hamilton šiel v tejto zákrute ideálnu stopu. „Nešiel v defenzívnej stope, kde by Maxovi nenechal priestor. Ten však ponúknutú šancu využil a rozhodol sa vyraziť do útoku. Podľa mňa to Verstappen vyhodnotil perfektne,“ povedal.

Ako na záver priznal, takúto napínavú sezónu už nezažil veľmi dlho. „Takto to má končiť, takto má celý seriál svoj punc. Keď je o šampiónovi rozhodnuté desať alebo niekoľko kôl pred koncom, je to o ničom. Takto to bolo nezabudnuteľné,“ uzavrel Koblišek.

BRATISLAVA/Robert Ďurkáč

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte atraktívne športy naživo aj zo záznamu na VOYO

K téme F1

Dôležité udalosti