Projekt za stovky miliónov je prepadák. O Putinovu náhradu za západné limuzíny nie je záujem

Vladimir Putin počas prehliadky limuzíny v priemyselnom parku na predmestí Moskvy.
Zdroj: Profimedia.sk

Ruský web sa snažil nájsť nejakých majiteľov limuzín. Takéto autá podľa jeho zistení existujú dve.

Luxusná značka automobilov, financovaná zo štátnych peňazí, za niekoľko rokov vyrobila iba zlomok z plánovaného počtu vozidiel. Projekt Aurus Senat za stovky miliónov eur, ktorého vznik inicioval samotný Vladimír Putin, ide do stratena.

Podľa ruského webu Drom.ru je dnes už úplne jasné, že výroba luxusnej limuzíny Aurus je z komerčného hľadiska prepadák. Zatiaľ čo v pôvodnom pláne sa počítalo so sériovou výrobou 5-tisíc vozidiel ročne, za minulý rok sa predalo iba 21 kusov.

Hlavným cieľom bolo podľa Putina nahradiť kremelskú flotilu vládnych limuzín západných značiek ruskými vozidlami. Napriek mnohým „pôrodným ťažkostiam“ limuzína v roku 2018 uzrela svetlo sveta. Najväčšiu chvíľu slávy zažila, keď z nej vystúpil Vladimir Putin počas svojej inaugurácie po zvolení za prezidenta. Odvtedy je však okolo projektu až podozrivé ticho.

Portál Drom zistil, že žiadna sériová výroba sa nerozbehla. Na základe údajov z ruského registra vozidiel vypátral, že vlani sa zaregistrovalo iba 21 Aurusov, pričom išlo o vozidlá, ktoré vyrobili na základe pôvodnej dohody a nie na základe objednávok zákazníkov.

Ruský web sa snažil nájsť nejakých súkromných majiteľov limuzín. Takéto autá podľa jeho zistení existujú dve a majú rovnakého vlastníka - samotnú automobilku Aurus. Realita je taká, že ani po štyroch rokoch od oficiálnej premiéry nebolo bežným zákazníkom dodané ani jedno vozidlo.

Zdroj: TASR/AP/Alexander Zemlianichenko

Lada dala vláde košom

Pri podobných umelých politických projektoch existujú zväčša dva spôsoby financovania. Buď sa zákazka zadá zahraničnej firme, alebo domácej automobilke.

Podľa informácií ruského portálu sa vláda pokúšala dohodnúť na spoločnej výrobe vozidiel s firmou AvtoVAZ z Togliatti (Lada pozn. red.), tá však po zvážení rizík ponuku rýchlo odmietla. Ruskej vláde tak zostala posledná - najdrahšia možnosť - cestu samostatnej automobilky.

Vývoj auta zabezpečil moskovský výskumný ústav automobilov (NAMI) v spolupráci so západnými partnermi ako porsche Engineering či Bosch. Projekt s pôvodným názvom Kortež financoval štát.

Aby vláda obhájila investíciu vo výške 400 miliónov eur, súčasťou projektu bola sériová výroba civilných verzií limuzíny. Počítalo sa aj s výrobou SUV a MPV vozidiel s rovnakou platformou.

Pod kapotou auta sa skrýva vidlicový osemválec s objemom 4,4 litra, ktorý má výkon 44a kW. Benzínovej jednotke pomáha elektromotor s výkonom 46 kW. Celkovo to stačí na to, aby kratšia verzia S600 zrýchlila z 0  na 100 km/h za 6 sekúnd a maximálnu rýchlosť 250 km/h (potom zasiahne obmedzovač).

MOSKVA/kc

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Automobilka

Dôležité udalosti