Stovky filmov a seriálov, obľúbené programy TV Markíza skôr ako v televízii, atraktívne športové prenosy, a to všetko bez reklám a bez viazanosti.
Vyskúšať na 7 dní zadarmoPodľa tvorcov reklamy sa na medzištátnej úrovni riešia malichernosti a nepodstatné veci.
Poľsko sa sťažuje na televíznu reklamu jedného z mobilných operátorov, ktorá prezentuje poľsky hovoriaceho človeka v roli priekupníka. Podľa agentúry PAP podala poľská ambasáda oficiálny protest proti spotu firmy T-Mobile, v ktorom poľský obchodník nachytá Čecha na nekvalitný mobilný telefón.
V reklame s názvom „V našej triede je najlepšie: Trieda na bežkách" vystupuje herec Ivan Trojan v roli učiteľa, ktorý so svojou triedou zavíta do zasneženého lesa na českej hranici. Keď sa mu rozbije mobil, poľsky hovoriaci muž s fúzikmi mu začne ponúkať hromadu pochybne vyzerajúcich vecí, až mu nakoniec vymení mobil za iný. Ten sa však v priebehu sekundy rozbije, ale obchodník je už preč.
Spot sa dočkal kritiky v poľských médiách a rozhneval aj poľskú veľvyslankyňu v Prahe. „Televízna reklama bola pre mňa nepríjemným prekvapením. Dôrazne protestujem proti takýmto spojeniam, ktoré zjednodušujúcim a škandalizujúcim spôsobom prezentujú Poliakov," uviedla v liste českému vedeniu telekomunikačnej firmy veľvyslankyňa Gražyna Bernatowitzová. Zároveň požiadala o okamžité stiahnutie spotu, ktorý je podľa nej v rozpore so zásadami reklamnej etiky a vkusu, z televízneho vysielania.
https://www.youtube.com/watch?v=wUfY7zkIDaU
Vedenie T-Mobilu vnímanie reklamného spotu zo strany poľskej veľvyslankyne mrzí a znevažovanie Poliakov nebolo zámerom. „Úspech našich reklám ťaží zo špecifického humoru, ktorý je založený na zveličovaní a absurdných situáciách. V predchádzajúcich reklamách sme glosovali motorkárov, inokedy skokanov na lyžiach, či kulturistov. Aj keď nás mrzia vyjadrené výhrady, sme presvedčení, že pri použití nadhľadu neprekračuje uvedený reklamný spot etické ani právne normy," dodala hovorkyňa T-Mobilu Martina Kemrová.
Hovorkyňa tiež poukázala na podobné posudzovanie slovenského spotu, ktorý glosoval niektoré vlastnosti Čechov. „Vždy je to otázka poňatia reklamy a miery nadhľadu," povedal prezident Asociácie českých reklamných agentúr a marketingovej komunikácie Pavel Brabec.
K reklamnej kauze sa vyjadrila aj speváčka Ewa Farna, ktorá je obľúbená v Česku aj v Poľsku. „Reklama je podľa mňa v poriadku. Treba mať trochu odstupu a zmysel pre humor," myslí si speváčka. Operátor sa po vlne kritiky rozhodol reklamu stiahnuť.
Kauza sa mení na diplomatickú prestrelku
Na vlnu kritiky reagovala spoločnosť Saatchi & Saatchi, ktorá reklamu vytvorila, na Facebooku. V príspevku vyzývali ľudí na pochopenie humoru a žiadajú si viac nadhľadu a pochopenia. V závere príspevku však pritvrdili. „Našim milým poľským priateľom: všímajte si radšej akú soľ sypete do potravín, ktoré vyrábate pre nás, a nie naše reklamy, ktoré sú určené pre nás," píše sa na konci reakcie.
„Nepočul som o žiadnom Čechovi, ktorý by zomrel na otravu poľským jedlom. Na druhej strane som však počul o niekoľkých Poliakoch, ktorí umreli po vypití českého alkoholu," vyjadril sa dnes poľský minister poľnohospodárstva Marek Sawicki.