Zahraničné

V koncerne Volkswagen vypukla kríza vedenia

Predseda dozornej rady Ferdinand Piëch
Predseda dozornej rady Ferdinand Piëch Zdroj: Profimedia.sk

K rozporom medzi Piëchom a Winterkornom mohli viesť rozdielne predstavy ako riešiť strategické otázky.

Pred koncernom Volkswagen stojí niekoľko nepokojných týždňov. Predseda dozornej rady Ferdinand Piëch stratil dôveru voči predsedovi správnej rady Martinovi Winterkornovi. Informuje o tom DPA.

Spravodajský magazín Spiegel v najnovšom vydaní, ktoré vychádza dnes, uvádza, že mu v piatok Piëch povedal: „Dištancujem sa od Winterkorna". Vyjadrenie prekvapilo špičku vedenia koncernu, lebo dvojica Piëch-Winterkorn viedla koncern roky úspešne. Súčasne s nečakanou správou sa začína hovoriť o kríze vedenia koncernu a prepuknutom boji o moc v ňom.

Vplyvný predseda závodnej rady VW Bernd Osterloh sa rozhodne postavil za 67-ročného Winterkorna. Šéf komunikačného oddelenia VW Stephan Grühsem poukázal na to, že Winterkorn priviedol Volkswagen medzi „svetovo najúspešnejšie automobilové koncerny". Z najvyššieho vedenia VW na sklonku týždňa zaznelo, že „úspešné dejiny koncernu sa budú aj naďalej písať s pánom Winterkornom". Jeho pozíciu posilnil aj ministerský predseda spolkovej krajiny Dolné Sasko, na území ktorej sa Wolfsburg a Volkswagen nachádzajú, Stephan Weil.

Osterloh v súvislosti s konfliktom povedal: „Náš postoj je jasný a nič sa na ňom nezmenilo. V osobe Dr. Winterkorna máme na palube najúspešnejšieho automobilového manažéra. Spolu s ním sme od roku 2007 písali jeden úspešný príbeh, ktorý nemá páru. Keby záležalo len na závodnej rade, jeho zmluva s koncernom by sa po skončení tej súčasnej v roku 2016 znovu predlžila".

Bez závodnej rady však nebude nijaká ďalšia diskusia o osobách a funkciách. Príčinou konfliktu by mohli byť podľa informácií z koncernu úvahy, že Winterkorn by mal nahradiť Piëcha vo funkcii predsedu správnej rady. Jediným problémom je, kedy by malo k tomu dôjsť.

Spiegel uvádza, že k rozporom medzi Piëchom a Winterkornom mohli viesť rozdielne predstavy ako riešiť strategické otázky VW. V Spojených štátoch chýbajú vhodné modely, ktoré by zabezpečili rast odbytu. Trend je opačný. Na obrovskom čínskom trhu stráca VW podiel na celkovom predaji. Zatiaľ nie je na svete lacné vozidlo pre mladé rozvojové krajiny.

Základný závod vo Wolfsburgu nedosahuje dostatočný zisk ako jeho konkurenti. Winterkorn vlani v lete ohlásil plán úspor, ktorého hodnota by mala byť niekoľko miliárd. Čiastkové ciele prekrýva hlavný zámer dosiahnuť do roku 2018, aby VW vyrábal na svete najviac motorových vozidiel. Americký General Motors už predstihol, zostáva pred ním len japonská Toyota. VW sa k cieľu rýchlo približuje v odbyte vozidiel, ročných výnosoch a v tvorbe čistého zisku.

WOLFSBURG/TASR

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.