Ariel s tmavou farbou pleti rozvášnila internet. Filmu to môže pomôcť, naznačuje odborník

Malá morská víla
Malá morská víla Zdroj: Printscreen/Walt Disney Studios/The Little Mermaid - Official Teaser Trailer

Na Malú morskú vílu sa valí kritika. Sociologička tvrdí, že sa prejavy rasizmu po obsadení Afroameričanky do hlavnej roly dali očakávať. Odborník na filmovú tvorbu konštatuje, že rozvášnená debata pridá rozprávke na tržbách.

Malá morská víla sa už onedlho dočká aj svojej hranej verzie. Štúdia Walta Disneyho pred niekoľkými dňami uverejnili prvú ukážku nového rozprávkového sveta a sociálne siete takmer okamžite zaplavila ostrá kritika.

Hlavnú postavu, ktorou je deťom aj dospelým dobre známa morská panna Ariel, stvárni herečka a speváčka Halle Bailey.

Takmer všetky negatívne reakcie sa týkajú práve obsadenia hlavnej roly. Problémom však nie sú herecké schopnosti Bailey. Viacerým prekáža, že Ariel nestvárni beloška. Princezná od Disney tak bude mať tentokrát tmavú pokožku.

Trailer opäť rozprúdil vášne

Film má premiéru naplánovanú až v roku 2023. Fanúšikovia však mali pred niekoľkými dňami prvú možnosť nahliadnuť do prerobeného rozprávkového podmorského sveta. Štúdiá Walta Disneyho uverejnili prvý oficiálny teaser trailer.

Nová Malá morská víla v réžii Roba Marshalla tak opäť žne vlnu kritiky. Ukážka je na platforme YouTube len niekoľko dní, no za ten čas stihla nazbierať státisíce negatívnych reakcií, uvádza CNN.

Disney oznámilo, že nanovo spracuje príbeh známej morskej panny už v roku 2019. Odvtedy je známe aj meno herečky, ktorá Ariel stvárni. Internet už vtedy prejavil nespokojnosť, ktorá sa s vydaním prvej upútavky len prehĺbila.

Prečítajte si tiež:

​Rozprávka opustila strany kníh po prvýkrát v roku 1989, kedy vznikla animovaná verzia morskej panny Ariel. Ľudia majú strach, že nová verzia akosi nahradí a zatieni tú starú.

Disneyho Malú morskú vílu z roku 1989 si môže stále ktokoľvek pozrieť. Animovaná postava Ariel je súčasťou skutočne ziskovej franšízy spoločnosti Disney „Disney Princess“. Jej meno a podoba sú cenné a silne chránené ochranné známky rozprávkovej spoločnosti. Ryšavá Ariel so svetlou pokožkou tu preto zostane bez ohľadu na nové spracovanie jej príbehu.

Inakosť a predsudky

Sociologička Barbora Holubová tvrdí, že s prejavmi rasizmu treba v podobných prípadoch rátať. „Niektorí ľudia reagujú negatívne na akúkoľvek inakosť a nové javy, ktoré narúšajú ich predsudky. V tomto prípade je potrebné rátať aj s rasizmom,“ myslí si odborníčka.

Nespokojní ľudia na internetových fórach a v komentároch tvrdia, že ich reakcia nie je rasistická. Jednoducho si zvykli na pôvodnú verziu Ariel a nevidia dôvod na to, aby sa menila, argumentujú.

Psychologička uznáva, že aj to môže byť jedným z dôvodov negatívnej reakcie. „Ale práve to dáva možnosť overiť si vlastnú toleranciu k nezvyčajnému riešeniu. To, že malá morská víla bola vždy bledá rusovláska, predsa nie je vytesané do kameňa. Navyše ide o rozprávku,“ tvrdí odborníčka.

Tí, ktorí podporujú vytvorenie Ariel s tmavou farbou pokožky, si naopak myslia, že to rozprávkovej postave na kúzle pridáva. Internetom kolujú videá afroamerických detí, ktoré sa pri pohľade na Ariel z 21. storočia od radosti rozplakali. Princezná totiž vyzerá presne tak, ako oni.

Sociologička napokon dodáva, že princezná s tmavou farbou pleti nie je dôležitá len pre černochov. Vidieť novodobú Ariel je dôležité aj pre biele deti: „Ako inak chceme prekonať rasizmus, často na systémovej úrovni.“

Primitívna téma

Vysokoškolský pedagóg so špecializáciou na filmovú tvorbu a dizajn médií Anton Szomolányi tvrdí, že vlny negatívnych reakcií neočakával. Podľa jeho slov je zbytočné zaoberať sa farbou pokožky hercov.

Reakciu verejnosti považuje Szomolányi za rasistickú: „Keď sa tým niekto začína len zaoberať, tak to je rasizmus.“

Princezné s tmavou pokožkou sú na filmových plátnach viac-menej raritou. Prečo sa štúdia Walta Disneyho rozhodli tentokrát obsadiť do hlavnej role černošku?

Prečítajte si tiež:

​„Myslím si, že to producenti skúšajú, aby zaujali. Už len táto debata okolo toho im pridáva na tržbách, a to dosť. Je to taká kampaň zadarmo. Určite sa na to pôjdu niektorí ľudia pozrieť len preto, že sa tým niekto takto zaoberal, aj takouto primitívnou témou okolo,“ myslí si Anton Szomolányi.

„Je to obchodná politika. Ide o zámer divákov, tieto firmy to majú vypočítané, prečo bude mať červené, modré, alebo hnedé vlasy,“ tvrdí odborník.

„Princezné boli aj aziatky aj indiánky a nepredstavovalo to problém. Nikto sa tým nezaoberal a odrazu to niekto rieši. Môže ísť aj o zámer oživiť predaj,“ dodáva Szomolányi.

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Exkluzívne

Dôležité udalosti