Zmeny na diaľniciach v Česku: Zatiaľ čo Európa rýchlosť áut znižuje, Praha sa vydala opačným smerom

Video televízie Markíza sa automaticky prehrá po krátkej reklame.

Na niektorých úsekoch českých diaľnic zvýšia maximálnu povolenú rýchlosť. Európa však ide presne opačným smerom a pre emisie sa tam rýchlosť áut naopak znižuje. Slovensko v minulosti testovalo 140-ku, no len pár mesiacov a na veľmi krátkom úseku.

Český parlament dal zelenú zmenám v cestnom zákone. Od 1. januára budúceho roka chcú na viacerých úsekoch diaľnic zaviesť maximálne 150-ku.

Takúto telematiku – alebo po našom líniové riadenie dopravy – máme na Slovensku už zavedené napríklad na mestskej časti bratislavskej diaľnice D1 a D2. Dá sa ním meniť povolená rýchlosť napríklad pri zvýšenej intenzite dopravy či nehodách.

Hoci často v prípade Slovenska hovoríme o minime nových diaľnic, aj tých pár otvorených úsekov za posledné roky má isté limity. Pre vodičov najmä rýchlostné - 130-ka sa totiž viacerým zdá málo.

Na Slovensku je viacero diaľničných úsekov, ktoré sú konštrukčne vhodné na to, aby sa na nich jazdilo aj viac ako súčasne povolených 130 km/h, avšak momentálne ministerstvo dopravy zvýšenie rýchlosti neplánuje.

V západnej Európe však rýchlosť a efektívnosť dopravy prestáva byť prioritou – tou sa stáva množstvo vyprodukovaných emisií - a tých je pri vyššej rýchlosti auta viac.

Prečítajte si tiež:

Priestor na vyššiu povolenú rýchlosť je aj na našich diaľniciach

​Pred dvomi rokmi sme testovali na úseku diaľnice pod Tatrami 140-ku. No želaný efekt to neprinieslo. Úspora času bola voči 130-ke na tomto úseku zanedbateľná.

Prípadná úspora jazdného času totiž podľa ministerstva dopravy nedokáže vyvážiť negatíva, ktoré prináša vyššia rýchlosť, teda zvýšené emisie, hluk a väčší podiel závažných nehôd.

„Na malom úseku sme skúšali zvýšenú rýchlosť, zistili sme, že sa na tom úseku nedá získať čas, tak sme to zrušili a bez vyhodnotenia sme tento úsek považovali za nepotrebný. Bez toho, aby sme pokračovali v ďalších úsekoch,“ povedal motoristický novinár Alexander Štefuca.

Priestor na vyššiu povolenú rýchlosť je podľa neho napríklad na D1 pri Trenčíne, na východe pri Levoči či Prešove.

„Všetko nové, krásne priame úseky, toto sú určite úseky, kde by sa 140, 150 aj 160 km rýchlosťou určite dalo jazdiť, lebo sa tam aj tak jazdí,“ dodal Štefuca.

Presne opačným smerom, teda znižovaním maximálnej povolenej rýchlosti zo 130 na 100 km/h, ide napríklad krajina tisícich tulipánov. V Holandsku však toto obmedzenie platí na diaľniciach iba od 6. hodiny ráno do 7. večer. V noci je maximálna povolená rýchlosť tak ako na našich diaľniciach – čiže 130 km/h.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Doprava

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.