Máte po päťdesiatke? Tieto potraviny by vo vašom jedálničku nemali chýbať

WHO apeluje aj na kvalitu potravín, nie len na množstvo.
WHO apeluje aj na kvalitu potravín, nie len na množstvo. Ilustračná snímka. Zdroj: Profimedia.sk

Ak máte po päťdesiatke, je na čase sledovať svoju stravu precíznejšie. Ako uvádza portál HuffPost, ženám po menopauze klesá hladina estrogénu, a to vedie k zníženiu kostnej hmoty. Preto by mali jesť jedlá bohaté na vápnik, ktorý dokáže odvrátiť osteoporózu.

U mužov aj žien vekom klesá schopnosť produkovať inzulín a aj to by mali brať do úvahy. To môže spôsobiť nerovnováhu cukru v krvi a časom viesť až k cukrovke druhého typu. Najmä po šesťdesiatke sa metabolizmus výrazne spomaľuje a človek môže ľahšie pribrať aj z vecí, ktoré mu pred tým nerobili problém.

Priberanie má následne vplyv aj na srdce a srdcovo-cievny systém. Stravovanie je preto aj vo vyššom veku kľúčové pre zdravie.

Prečítajte si tiež:

Namiesto soli bylinky

Odborníci varujú pred soľou. Vedie k vysokému krvnému tlaku, a preto odporúčajú vyhýbať sa jej a jedlá dochucovať skôr bylinkami. Odporúčajú najmä petržlen, šafran alebo rozmarín.

Ďalšiu potravinu, ktorú odporúčajú, je fazuľa. Je jedno, či je z konzervy alebo sušená. Obsahuje veľa vlákniny a môžete si ju pridať napríklad do šalátov alebo polievok.

Vysoký obsah bielkovín má aj tvaroh. Jeho výhodou je i to, že si ho môžete pripraviť na sladko aj slano. 

V jedálničku ľudí nad 50 rokov by nemala chýbať ani listová zelenina. Obsahuje železo, horčík, draslík, vápnik, ktoré majú dobrý účinok na srdce. 

Prečítajte si tiež:

Losos, chudé mäso či orechy

Odborníci tiež za prospešné považujú bobuľové ovocie. Pre vysoký podiel omega-3 mastných kyselín zas odporúčajú jesť pravidelne lososa. Do jedálnička by ste ho mali zaradiť aspoň raz za týždeň. 

Mandle, vlašské orechy, ľanové a chia semienka sú bohaté na zdravé tuky, vlákninu a základné živiny. Pomáhajú udržiavať zdravú hladinu cholesterolu.

Mäso by ste mali preferovať chudé a to najmä hydinu. Ako prílohu by ste mali zvoliť quinou alebo hnedú ryžu. Obsahujú vlákninu a komplexné sacharidy.

Na Slovensku platí nová vyhláška, ktorá určuje, čo už nemôžu v bufetoch predávať žiakom. Obmedzenia sa dotkli sladkostí, čipsov ale aj fast-foodových jedál, hot-dogov či hamburgerov, o ktoré mali študenti záujem. Pozrite si reportáž (15. 3.):

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Zdravie

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.