Celodenné sedenie môže zvýšiť riziko srdcových ochorení. Štúdia naznačuje, ako predísť komplikáciám

Celodenné sedenie môže zvýšiť riziko srdcových ochorení. Štúdia naznačuje, ako predísť komplikáciám
Ilustračná snímka. Zdroj: Profimedia.sk

Daň za sedavú prácu môže byť neúprosná. Ľudské telo nie je prispôsobené na to, aby strávilo väčšinu dňa v tej istej sedavej pozícii.

Odborníci varujú, že ak nezaradíme do svojho životného štýlu aspoň 15 až 30 minút ľahšej aktivity denne, môžeme si zvýšiť riziko kardiovaskulárnych ochorení a predčasnej smrti.

Prečítajte si tiež:

Riziká moderného životného štýlu

Nová štúdia uverejnená v časopise JAMA upozorňuje, že dlhodobé sedavé zamestnanie môže mať vážne riziká, ktoré sa však dajú zmierniť každodenným pohybom. Uvádza sa, že by malo stačiť 15 až 30 minút fyzickej aktivity denne.

Ich snahou bolo poukázať na to, že sa v rámci moderného životného štýlu považuje celodenné sedenie pri počítači za normu a nevenuje sa mu náležitá pozornosť.

Prečítajte si tiež:

Metódy štúdie

Štúdia 13 rokov pozorovala viac ako 480-tisíc ľudí. Výskumníci v závere uviedli, že ľudia so sedavým zamestnaním vykazovali vyššie riziko predčasnej úmrtnosti o 16 percent a riziko na kardiovaskulárne ochorenia boli u nich vyššie o 34 percent v porovnaní s ľuďmi, ktorí nemali sedavú prácu.

Pri porovnávaní zohľadnili vek, pohlavie, vzdelanie, fajčenie, pitie alkoholu a index telesnej hmotnosti.

Prečítajte si tiež:

Názory odborníkov

Lekár Kevin Huffman, ktorý sa na štúdii nepodieľal, pre portál Medical News Today potvrdil, že časté a dlhodobé sedenie skutočne môže mať negatívne následky. „Premieta sa to priamo do zdravotných problémov, ako sú cukrovka, srdcové choroby a obezita,“ dodal.

Ďalej uviedol, že zaradenie fyzickej aktivity na dennej báze nemusí byť nič drastické a nepríjemné. Stačí, ak namiesto výťahu pôjdeme po schodoch, budeme si v práci robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prejdeme aspoň pár metrov alebo jednoducho budeme chodiť viac pešo.

Prečítajte si tiež:

Pravidelnosť a dôslednosť

Kľúčom je podľa slov lekára najmä pravidelnosť a dôslednosť. Ak zaradíme do nášho životného štýlu tieto malé zmeny, môžeme sa výrazne vyhnúť komplikáciám a chronickým ochoreniam.

Lekár David Cutler, ktorý sa tiež nezúčastnil na štúdii, uviedol, že v dobe, ktorá je poháňaná vedou a údajmi, je niekedy najlepšia jednoduchá logika a zdravý rozum. Aj pár krokov denne naviac môže mať zásadný význam.

Vyjsť po schodoch či pobehnúť na autobus. Nová štúdia hovorí, že aj krátky pohyb znižuje riziko rakoviny: 

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Zdravie

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.