Neustále pálenie záhy. Odborníci uvádzajú niekoľko tipov, ako proti problému bojovať

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Zdroj: Shuterstock/Andrey_Popov

Dokáže úplne pokaziť radosť z chutného jedla. Reč je o pálení záhy. Prichádza niekedy bezprostredne po jedle, iných trápi v noci, keď sa snažia zaspať.

Ak s pálením záhy bojujete dlhodobo, určite poznáte hlavné spúšťače a snažíte sa im vyhnúť. Ide o alkoholické nápoje, vyprážané jedlá, paradajkovú šťavu, korenené pokrmy či citrusové ovocie.

Ak ste tieto jedlá zo svojho jedálnička vylúčili a napriek tomu sa stále boríte s takzvanou pyrózou, môže to byť z dôvodu iných zvyklostí v jedení, informuje HuffPost

Lekári odporúčajú nasledovať týchto päť hlavných pravidiel, a tým nepríjemnému páleniu záhy predchádzať.

Prečítajte si tiež:

Nápoje obsahujúce kofeín

Dietologička Nour Zibdeh povedal, že káva je hlavným spúšťačom pálenia záhy. Rovnako tak niektoré druhy čajov, hlavne čierny a zelený. V prípade, že trpíte pyrózou, siahnite radšej po zázvorovom čaji s medom, ktorý má presne opačný efekt, a to zmiernenie príznakov.

Čokoláda

Gastroenterológ Kenneth Brown uviedol, že veľmi silným spúšťačom, pri ktorom si to mnohí neuvedomujú, je čokoláda. Existujú na to hneď dva dôvody.

Čokoláda totiž taktiež obsahuje kofeín. Navyše, obsahuje látku teobromín. „Teobromín môže uvoľniť svalstvo dolného zvierača pažeráka,“ povedal Brown s tým, že následne sa uvoľní aj väčšie množstvo štiav, čo povedie k nechcenému následku.

Prečítajte si tiež:

Jedenie pred cvičením

Odporúčaním odborníkov je jesť aspoň dve hodiny pred plánovaným cvičením, hlavne pred takým, pri ktorom budeme vytvárať vyšší tlak na žalúdok. „Akékoľvek cvičenie, ktoré spôsobuje tlak v brušnej dutine, môže vyvolať reflux kyseliny. Medzi takéto cviky patria napríklad drepy, zdvíhanie ťažkých bremien alebo cvičenie s vysokou záťažou,“ povedala gastroenterologička Lauren Bleich. 

Na druhej strane, pravidelné cvičenie môže pomôcť zmierniť príznaky pálenia záhy. „Experimentujte s rôznymi druhmi cvičenia, aby ste našli tie, ktoré vás bavia a ktoré nespôsobujú pálenie záhy,“ povedal Lance Uradomo, gastroenterológ.

Nedostatočná prestávka medzi jedlom

Pri pálení záhy sú dôležité aj dostatočné pauzy medzi jednotlivými jedlami. „Trojhodinové až štvorhodinové prestávky medzi jedlami treba zaviesť dlhodobo pre celkové zdravie tráviaceho traktu. Prestávky medzi jedlami totiž pomáhajú vyčistiť tráviaci trakt a pomáhajú svalom, ktoré ho lemujú, aby sa správne stiahli a posunuli potravu,“ opísala Nour Zibdeh.

Dodala, že dobré je tiež nepreháňať to s veľkosťou porcií, keďže sa ťažšie trávia.

Prečítajte si tiež:

Skoršia večera

Pokiaľ ide o načasovanie, dobré je tiež myslieť na večeru podstatne skôr ako idete do postele. Keď si totiž ľahneme do postele s plným bruchom, jedlo sa stále v žalúdku trávi a v tejto polohe sa potrava a tráviace šťavy ľahšie vracajú do pažeráka, čo je presne to, čomu sa chcete vyhnúť.

Navyše, žalúdočné šťavy, ktoré sa prejavujú v noci, môžu viesť k poškodeniu zubnej skloviny.

Lekári sa zhodli, že ak u vás pálenie záhy pretrváva dlhodobo, je dobré navštíviť odborníka.

Zajedáme problémy, stres aj radosť. Svet zápasí s epidémiou obezity: 

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Zdravie

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.