Vedci varujú pred jedným druhom oleja, môže poškodiť vaše zdravie

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Zdroj: Shutterstock / Africa Studio

Profesorke dala za pravdu aj nezisková organizácia American Heart Association, ktorá financuje lekársky výskum kardiovaskulárnych ochorení a zároveň vzdeláva spotrebiteľov v oblasti zdravého životného štýlu.

Pokladá sa jeden z najzdravších olejov, no zdá sa, že má aj odporcov. Karin Michels, profesorka z Harvardu, totiž spochybnila zdravotné prínosy kokosového oleja tvrdením, že ide v skutočnosť o čistý jed, informuje The Independent.

Michelsová pôsobí na harvardskej Škole verejného zdravia a tiež ako riaditeľka Inštitútu pre prevenciu a epidemiológiu nádorových ochorení na univerzite vo Freiburgu. Pochybnosti o zdravotných benefitoch vyjadrila počas svojej prednášky, kde kokosový olej označila za jednu z najhorších potravín, aké môžeme konzumovať. Dôvodom je vysoký výskyt nasýtených mastných kyselín.

Jej tvrdenie je v rozpore so všeobecnou mienkou, že kokosový olej patrí medzi takzvané „superpotraviny“. Svoje bohaté uplatnenie našiel v posledných v kozmetickom priemysle, aj v gastronómii.

Profesorke dala za pravdu aj nezisková organizácia American Heart Association, ktorá financuje lekársky výskum kardiovaskulárnych ochorení a zároveň vzdeláva spotrebiteľov v oblasti zdravého životného štýlu. Tá totiž aktualizovala svoje pokyny týkajúce sa konzumácie nasýtených mastných kyselín nachádzajúcich sa v kokosovom oleji a odporučila ich nahradiť nenasýtenými tukmi, aby sa znížilo riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb.

Zdroj: Shutterstock / Yuriy Ivanovskiy

Podľa Michelsovej je kokosový olej oveľa škodlivejší než bravčová masť. Britská národná zdravotná služba uvádza, že konzumácia potravín, ktoré obsahujú nasýtené mastné kyseliny, môže zvýšiť riziko vzniku koronárnych srdcových chorôb v dôsledku zvýšenia množstva zlého cholesterolu v krvi.

Okrem kokosového oleja patria medzi ďalšie potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov maslo, tvrdý syr, ghí maslo, či údené mäsové výrobky. Naopak, medzi potraviny s vysokým obsahom nenasýtených tukov patria morské ryby, orechy, semená, rastlinné oleje a avokádo.

O tom, či je alebo nie je potrebné znižovať príjem tukov vo výžive, sa vedú debaty dlhodobo. Štúdia zverejnená minulý rok v časopise The Lancet uvádza, že dlhodobá konzumácia stravy s nízkym obsahom tukov môže zvýšiť riziko predčasného úmrtia až o štvrtinu.

Michelsovej tvrdenia však zmierňuje vyjadrenie Lily Souttetovej, poprednej londýnskej odborníčky na výživu, ktorá zdôrazňuje, že na konzumácii kokosového oleja nie je nič zlé, ak sa prijíma s mierou. „Tvrdenie, že akákoľvek potravina je jed, môže byť nebezpečné, pretože vzbudzuje strach z jedla. Je potrebné mať na pamäti, že žiadna potravina nie je vo svojej podstate len dobrá alebo zlá,“ vysvetľuje.

USA/tvnoviny.sk, lm

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Kokosový olej

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.