Na Zem dorazil záhadný signál z vesmíru

Na zem dorazil záhadný signál z vesmíru (ilustračná fotografia)
Na zem dorazil záhadný signál z vesmíru (ilustračná fotografia) Zdroj: Shutterstock.com

Záhadný rádiový signál k nám dorazil z neznámeho zdroja vzdialeného 5,5 miliardy svetelných rokov. Rýchle praskanie trvalo iba niekoľko milisekúnd a objavilo sa už v minulosti. Prvýkrát sa podobný signál objavil v roku 2007.

Astronómovia doposiaľ tieto signály objavili vždy až pri skúmaní starších záznamov z teleskopov. Medzinárodný tím astronómov pod vedením Emily Petroff však zaznamenal záblesky v reálnom čase.

„Ide o jedno z najväčších tajomstiev vesmíru," povedal riaditeľ Carnegieho Observatória John Mulchaey. „Tieto praskania boli zvyčajne objavené týždne, mesiace a niekedy aj desaťročia potom, ako sa udiali. Sme prví, ktorí ich zaznamenali v reálnom čase," dodala Emily Petroff.

Vedci zmobilizovali dvanásť teleskopov na celom svete a pokúsili sa signál zachytiť. Zdroj signálu lokalizovali do vzdialenosti asi 5,5 miliardy svetelných rokov od Zeme. Odkiaľ signál pochádza, zatiaľ nevedia. „Zdroj vytvorí v priebehu milisekundy toľko energie, koľko Slnko za jeden celý deň," tvrdí astrofyzička Daniele Malesani.

"Zistili sme, čo to nie je. Záblesky môžu behom milisekundy uvoľniť toľko energie, koľko uvoľní Slnko za celý deň," povedala pre International Business Timer Daniele Malesani. "Lenže pri analýze vlnových dĺžok sme ani raz nezaznamenali, že by sa spolu so zábleskom šírilo svetlo, röntgenové alebo gamma žiarenie," dodala.

Podľa Malesani by mohli byť rádiové vlny spojené s kompaktným telesom ako je neutrónová hviezda alebo čierna diera.

SWINBURNE/IBTIMES.co.uk, pt

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.