Zaujímavosti

Čo robí posádka, keď im počas letu umrie pasažier?

Lietadlu spoločnosti American Airlines sa vyhrážali bombou.
Zdroj: TASR

Niektoré lietadlá majú skrine na mŕtvych, iné mŕtveho zamaskujú ako „spiaceho cestujúceho".

Každý deň sa lietadlom prepraví približne osem miliónov ľudí. Je teda celkom logické, že niekto, kto sedí v lietadle hneď vedľa vás, môže jednoducho zomrieť. Človek, ktorý si balí veci na dovolenku pravdepodobne nepremýšľa nad tým, že niekto na vedľajšom sedadle odrazu zomrie. Čo sa však deje v prípade, že sa to naozaj stane?

Cestujúci z lietadiel, v ktorých počas letu došlo k úmrtiu prehovorili, ako sa posádka s celou situáciou vyrovnala. Mŕtvych vraj nenápadne presunuli do prázdnych prvých radov, prípadne do prvej triedy. Niektoré lietadlá dokonca majú špeciálny oddelený priestor, kde telo ukryjú. Niektoré aerolínie pre istotu balia do lietadiel aj vaky na mŕtvych.

Letušky prikryjú nebohého dekou až pod krk a poriadne ho pripútajú bezpečnostným pásom

Lietadlá spoločnosti Singapore Airlines vo svojich Airbusoch A-340 majú „skriňu na mŕtvoly". Aj keď to znie extrémne, posádka je trénovaná na to, aby nebohého pred ostatnými cestujúcimi ukryla. V strojoch, kde takéto zariadenie nemajú a nie sú ani voľné rady, si posádka musí poradiť ináč.

Letušky prikryjú nebohého dekou až pod krk a poriadne ho pripútajú bezpečnostným pásom. Nebohý tak vyzerá, ako keby si vychutnával hlboký spánok - v lietadlách nič nevídané. British Airways trénujú svojich zamestnancov, aby s telom nebohého narábali úctivo a pietne. Zahŕňa to aj presun nebohého do menej obsadenej časti stroja.

„Naša posádka sa potom zameriava na rodinu, priateľov či spolucestujúcich nebohého. Ich snahou je uľahčiť im a podporiť ich v extrémne stresujúcich a nepríjemných časoch," povedal tréner nových zamestnancov z britských aerolínií.

V nízkonákladových spoločnostiach však voľného miesta nazvyš nie je. „V prípade úmrtia na palube naša posádka nadviaže komunikáciu so záchrannými zložkami a pristane na najbližšom možnom letisku," prezradila hovorkyňa írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair.

Spoločnosti sa však obyčajne snažia mimoriadnemu pristávaniu vyhnúť. Museli by totiž zaplatiť náhradu škody pasažierom, ktorí nestihnú ďalšie lety. V decembri zomrela 23-ročná žena počas letu z Londýna do Newarku. Na palube bol aj doktor a snažil sa ju zachrániť, čo sa mu však nepodarilo. Ženu prehlásili za mŕtvu. Lietadlo pokračovalo až do Newarku, kde ich už čakal obhliadač mŕtvych. Pasažieri museli zostať v lietadle až do skončenia inšpekcie.

V roku 2007 počas letu z Indie do Británie zomrela na palube dôchodkyňa. Rozhodli sa ju presunúť do prvej triedy vedľa iného pasažiera. Ten sa zobudil akurát v čase, keď mŕtvej žene podkladali pod hlavu vankúš. Lietadlo pokračovalo na trase ešte ďalších 5 hodín.

V roku 2009 smrtka kosila aj na lete z Bruselu do Newarku. Na infarkt zomrel 60-ročný pilot lietadla. Cestujúci však neboli v priamom ohrození života, o bezpečné pristátie sa postaral druhý pilot.

LONDÝN/DAILYMAIL.co.uk, pt

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

Dôležité udalosti