Zem už nie je jediná! NASA našla dokonalú dvojníčku

11411995_10153418515446772_128404858803593877_o.jpg

Vedci prvýkrát našli planétu, ktorá je veľkosťou podobná Zeme a nachádza sa v "životaschopnej" blízkosti k hviezde.

Družica Kepler podľa americkej vesmírnej agentúry NASA objavila „väčšieho a staršieho bratranca Zeme". Planéta má veľkosť podobnú ako naša Zem a nachádza sa v obývateľnej zóne hviezdy podobnej nášmu Slnku. Informoval portál cnn.com.

NASA zatiaľ nedokáže povedať, či má novoobjavená planéta aj podobnú štruktúru. Vedci ešte nevedia, či sa na nej nachádzajú hory, voda či vzduch. Tvrdia však, že je to najpodobnejšia planéta Zeme, akú kedy objavili.

„Oddnes už je Zem o niečo menej osamelá," povedal vedec Jon Jenkins.

Earth’s bigger, older cousin! With the help of our Kepler Mission, we’ve confirmed the first near-Earth-size planet in...

Posted by NASA - National Aeronautics and Space Administration on Thursday, July 23, 2015

Planéta dostala názov Kepler-452b, od našej Zeme je vzdialená asi 1 400 svetelných rokov, nachádza sa v súhvezdí Labuť a je asi o 60 percent väčšia ako Zem. Najdôležitejšie je, že sa nachádza v zóne, kde je možný život.

Na planéte Kepler-452b pôsobí gravitácia asi dvakrát silnejšie ako na Zemi a šanca, že na nej sú pohoria je podľa vedcov z NASA „väčšia ako kedykoľvek predtým".

Od svojej hviezdy je síce ďalej ako Zem od Slnka, no jej hviezda je žiarivejšia. Znamená to, že z nej dostáva asi toľko isto energie ako my od Slnka.

Ak sú odhady astrogeológov správne, na planéte by mohli byť aktívne sopky a atmosféra by mala byť o niečo hrubšia ako u nás.

Podobné sú si planéty aj v obehu okolo hviezdy. Kepler-452b obehne okolo tej svojej za 385 dní a vzhľadom na to, že je stará asi 6 miliárd rokov, mala podľa odborníkov z NASA dosť času na to, aby sa na nej sformoval život.

Družica Kepler začala misiu za 600 miliónov dolárov v roku 2009 a jej úlohou je skúmať Mliečnu cestu a hľadať obývateľné planéty. Našla už cez tisíc planét, pričom iba zlomok z nich spĺňal veľkostné kritéria. Planéta ako Kepler-452b je však úplný unikát.

BRATISLAVA/ tvnoviny.sk, ml