Zem minul asteroid. Pri ďalšom prelete však môže dôjsť k zrážke

asteorid.jpg

Volá sa TX 68 a objavili ho v roku 2013. Astronómovia ho vtedy mohli pozorovať len desať dní.

Asteroid letiaci obrovskou rýchlosťou včera minul našu planétu. Vedci ho pritom čakali už v sobotu, svoje výpočty však museli neskôr upraviť. Približne 30 metrové teleso sa k nám vráti aj na budúci rok. Zatiaľ Zemi zrážka s ním nehrozí.

"Dráhu tohto asteroidu vlastne nepoznáme, ani polohu nepoznáme tak dobre, pretože keď bol objavený, bol pozorovaný veľmi krátko, lebo potom sa dostal na dennú oblohu," vysvetlil Pavol Rapavý zo Slovenského zväzu astronómov.

Vedci ho čakali už pred štyrmi dňami. Trochu sa však prerátali, preletel až teraz. "Ale nemôžeme im to mať za zlé, lebo ten asteroid prichádza zo slnečnej strany. A to je to, na čo sa astronómovia snažia stále upozorniť, že tie telesá, ktoré prichádzajú od Slnka sa pozorujú veľmi zle, alebo je takmer nemožné ich pozorovať," povedal amatérsky astronóm Jaroslav Merc.

Teleso našu planétu minulo vo vzdialenosti približne 4 milióny kilometrov. To je približne desaťkrát viac ako vzdialenosť Zeme a Mesiaca. Komplikácie by mohli nastať ak by takéto teleso letelo k Zemi bližšie.

"Tak sa môže stať napríklad to, že gravitačné pôsobenie zmení jeho dráhu pri takejto vzdialenosti a potom ten ďalší obeh by sa mohol teoreticky so Zemou stretnúť," hovorí Merc.

Asteroid je dvakrát väčší ako ten, ktorý v roku 2013 dopadol pri ruskom Čeľjabinsku. "Mal rozmery asi 15 metrov, vybuchol v atmosfére, odtiaľ už dopadol voľným pádom. Najväčšie problémy urobila tá tlaková vlna, porozbíjala okná a zranila množstvo obyvateľov," povedal Rapavý.

Asteroid nás včera minul, stále je však na takzvanom zozname virtuálnych impaktorov. Ide o približne 600 telies, ktorých kolízia so Zemou nie je v budúcnosti vylúčená.

"Sú však asteroidy, ktoré by teoreticky mohli v ďalekej budúcnosti so Zemou kolidovať," povedal Merc.

KOŠICE/ TV Markíza