Čo sa deje vo vašom tele, keď si zapálite poslednú cigaretu

Ilustračná snímka.
Zdroj: shutterstock.com/Out of Time

Už po 48 hodinách sa u vás začne znižovať riziko srdcového infarktu.

Vedia to všetci. Fajčenie je zlé. Polovica fajčiarov zomiera v dôsledku svojej závislosti a napríklad fajčenie je zodpovedné za štvrtinu všetkých úmrtí na rakovinu vo Veľkej Británii. Stále sú na svete milióny fajčiarov a mnohí z nich sa pokúšajú tohto zlozvyku zbaviť. Existujú na to rôzne spôsobi, píše mirror.co.uk.

1. Okamžite prestať

Je to tvrdý, ale účinný spôsob. Nedávne štúdie ukázali, že tí, ktorí náhle prestanú, majú o 25 percent vyššiu pravdepodobnosť úspešnosti, ako tí, ktorí sa zlozvyku zbavujú postupne.

Ak sa rozhodnete ísť touto cestou, stanovte si konkrétny dátum a držte sa ho. Uistite sa, že si zvolíte čas, kedy vás nečakajú spoločenské udalosti alebo stres v práci.

Riaďte sa pravidlom - ani jeden šluk. Opakujte si ho, keď dostanete chuť na cigaretu. Tá trvá približne päť minút, počas ktorých by ste sa mali nejako rozptýliť.

2. Náplaste, žuvačky či pastilky

Nikotínová substitučná liečba funguje tak, že telu dodáte nikotín inými spôsobmi ako cigaretou. Majú pomôcť obmedziť chuť na cigaretu a zvyknete na fungovanie bez toho, aby ste si zapálili. V súčasnosti je dostupná v mnohých formách ako náplaste, žuvačky či pastilky a dokonca aj inhalátory.

Štúdie dokazujú, že takto môžete zdvojnásobiť šance na ukončenie liečby, ale má to jednu nevýhodu. Opakované použitie týchto prostriedkov môže spôsobiť neuro-adaptáciu, ktorá zvyšuje závislosť od nikotínu.

Samotný nikotín je podstatne menej škodlivý ako decht a oxid uhoľnatý uvoľňovaný z cigariet, takže nikotínovú substitučná liečba je bezpečnejšia ako fajčenie.

3. Elektronické cigarety

V súčasnosti si môžete všetky druhy dizajnov a príchutí elektronických cigariet. Ale stále sa diskutuje o ich bezpečnosti. Neobsahujú decht, oxid uhoľnatý a považujú sa za bezpečnejšiu alternatívu. Viaceré štúdie však naznačujú, že môžu spôsobiť mutáciu buniek, ktoré môžu viesť k rakovine. Ľudia by tak mali byť opatrní aj pri ich používaní.

4. Hypnóza

Možno to znie trochu bláznovi, ale hypnoterapia skutočne pomohla tisíckam ľudí prestať fajčiť. V štúdii so 6000 fajčiarmi sa zistilo, že ide o metódu s najvyššou mierou úspešnosti.

"Trvá iba niekoľko dní, kým nikotín opustí vaše telo, takže to, čo vám zostalo, je psychologická chuť," hovorí hypnoterapeut Brian Jacobs. Hypnóza ale nie je lacná a môžu ju predpisovať jednotliví lekári.

Čo sa deje s vaším telom po poslednej cigarete

Po 20 minútach má váš pulz normálnu frekvenciu.

Po 8 hodinách sa vráti do normálu hladina kyslíka a hladina nikotínu a oxidu uhoľnatého sa zníži o polovicu.

Po 48 hodinách nuž nemáte v tele nikotín a zlepšuje sa chuť a čuch. Začína sa znižovať riziko srdcového infarktu. 

Po 2 až 12 týždňoch sa zlepšuje obeh.

Po 3 až 9 mesiacoch sa zlepšuje funkcia pľúc o 10 percent a už toľko nekašlete.

Po roku sa znižuje riziko ochorenia srdce o polovicu.

Po 10 rokoch sa znižuje riziko rakoviny pľúc o polovicu.

Po 15 rokoch je riziko srdcového infarktu rovnaké ako u človeka, ktorý nikdy nefajčil.

VEĽKÁ BRITÁNIA/ nt

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

K téme Cigarety

Dôležité udalosti