Nenápadné príčiny pálenia záhy. Môžu za to aj nesprávne stravovacie návyky

palenie zahy
Zdroj: Shutterstock.com/Yurii_Yarema

Pálenie záhy nespôsobuje len alkohol a paradajková omáčka. Gastroenterológovia sa podelili o nečakané veci, ktorými si ľudia prihoršujú.

Nič nedokáže pokaziť radosť z dobrého jedla viac, ako pálenie záhy, píše Huffpost. V jednej chvíli si človek vychutnáva nejakú dobrotu, no o moment už trpí. Alebo ho pálenie prepadne v noci. 

Ak pálením záhy trpíte pravidelne, pravdepodobne už viete, čo robí najhoršie. Nie je to však vždy len o alkohole, limonádach, vyprážanom, paradajkovej omáčke a citrusoch. 

Prečítajte si tiež:

Káva a čaj

Podľa portálu Huffpost je káva hlavným spúšťačom pálenia záhy. Nepríjemnosti však môže robiť aj napríklad zelený či čierny čaj. 

Dôvodom je práve kofeín, ktorý sa v týchto nápojoch nachádza. Je totižto spúšťačom refluxu. Kofeín totižto môže uvoľniť svalovinu dolného zvierača pažeráka a tým umožniť vstup väčšieho množstva kyseliny.

Čokoláda

Čokoláda tiež obsahuje kofeín, o čom ľudia zväčša nevedia. Patrí preto k najbežnejším spúšťačom pálenia záhy. 

Funguje to rovnako, ako pri káve s čajom, no okrem toho čokoláda obsahuje aj chemickú látku teobromín. Ten sám o sebe uvoľňuje svalstvo dolného zvierača pažeráka.

Prečítajte si tiež:

Jedlo pred tréningom

Je pravdou, že cvičiť by sme nemali nalačno. Ak však máte problém s pálením záhy, po jedle s tréningom počkajte aspoň dve hodiny.

Pri záťaži sa totižto vytvára na žalúdok tlak, čo môže spôsobovať reflux. Najhoršie je to napríklad pri drepoch, zdvíhaní bremien a cvičení s veľkou záťažou.

Príliš časté jedenie

Ďalším stravovacím zlozvykom, ktorý podľa odborníkov môže spôsobovať pálenie záhy, je nenechávanie dostatočného času medzi jednotlivými jedlami.

Je preto dôležité si medzi jedením robiť pauzy tri až štyri hodiny. Prestávky medzi jedlami totiž pomáhajú vyčistiť tráviaci trakt a pomáhajú svalom, ktoré lemujú tráviaci trakt, aby sa správne stiahli a posunuli potravu ďalej.

Vyhýbajte sa tiež nadmerným porciám.

Prečítajte si tiež:

Jedlo pred spaním

Ďalšou radou, ktorú treba mať na pamäti, pokiaľ ide o načasovanie jedla, je skorá večera. Do postele je totižto vhodné chodiť vtedy, keď sa už v žalúdku jedlo nenachádza.

Ak si ľahnete, keď sa v žalúdku ešte trávi jedlo, jedlo a tráviace šťavy sa ľahšie vrátia do pažeráka. Ak vás záha navyše trápi v noci, môže u vás prísť k poškodeniu zubnej skloviny.

Pozrite si archívne video o refluxe.

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Práve sa číta

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

K téme Zdravie

Dôležité udalosti

Sledujte kanál najsledovanejšieho televízneho spravodajstva na internete.