Sedadlo smrti už nemusí byť vpredu. Výsledky novej štúdie mnohých prekvapili

Aribag - ilustračné foto
Aribag - ilustračné foto Zdroj: shutterstock.com/ Tasoph

Štúdia bola založená na porovnaní 117 čelných nehôd, pri ktorých cestujúci na zadných sedadlách utrpeli veľmi vážne zranenia či zomreli.

Veľa ľudí sa stretlo s názorom, že je na tom spolujazdec v rámci bezpečnosti najhoršie. Miesto vedľa vodiča sa občas nazýva sedadlom smrti. Nová štúdia ale poukazuje na to, že sa oveľa vážnejšie pri čelnom strete môžu zraniť ľudia, ktorí sedia vzadu, informuje tn.cz.

Výsledky prekvapili

Skoršie štúdie potvrdzovali, že sú zadné sedadlá pre cestujúcich bezpečnejšie, než je predné sedadlo spolujazdca. Teraz sa ale ukazuje, že už to zďaleka nemusí byť pravda. Štúdia organizácie Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) sa pozrela na bezpečnosť ľudí cestujúcich na zadnom sedadle a výsledky mnohých prekvapili. Cestujúci vzadu na tom po nehodách bývali horšie, než cestujúci vpredu.

Vysvetlenie je podľa IIHS jednoduché. Bezpečnosti vodiča je venovaná veľká pozornosť, napríklad zavedenie airbagov viedlo k výraznému zlepšeniu. Bezpečnosť cestujúcich na zadných sedadlách, ale v posledných rokoch zaostáva, pretože jej nie je venovaná taká pozornosť.

Ľudia, ktorí cestujú vzadu, sú často pri čelnom náraze odkázaní na bezpečnostný pás, mnohokrát je ale sila nárazu natoľko veľká, že je samotný pás príčinou výrazného poranenia hrudníka. Vpredu ale telo udrží v správnej polohe airbag, ktorý tiež pojme časť sily nárazu. Ďalej sú vpredu často využité bezpečnostné pásy s napínačmi a tiež obmedzovačmi sily. Tie ale podľa štúdie vzadu byť vždy nemusia.

Štúdia bola založená na porovnaní 117 čelných nehôd, pri ktorých cestujúci na zadných sedadlách utrpeli veľmi vážne zranenia či zomreli. Treba podotknúť, že išlo o situácie, keď neboli využité ďalšie bezpečnostné prvky, akým je napríklad detská sedačka. Najčastejšie utrpeli ľudia zranenia hrudníka, zranenia hlavy sú až na druhom mieste. Vo väčšine prípadov boli cestujúci na zadných sedadlách zranení oveľa vážnejšie ako tí, čo cestovali vpredu.

Inštitút nenavrhuje riešenie, ako zvýšiť bezpečnosť aj na zadných sedadlách, ale dúfa, že štúdia na problematiku stagnujúcej bezpečnosti poukáže. "Sme si istí, že výrobcovia automobilov nájdu spôsob, ako tento problém zadných sedadiel vyriešiť, ako sa to podarilo u predných sedadiel," uviedol prezident IIHS David Harkey.

BRATISLAVA/tvnoviny.sk

TOP ČLÁNKY

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na VOYO

Dôležité udalosti