Donedávna nemysliteľné. Rusku dochádza benzín a hrozí, že ho bude musieť dovážať z Bieloruska, píše Politico

Donedávna nemysliteľné. Rusku dochádza benzín a hrozí, že ho bude musieť dovážať z Bieloruska, píše Politico
Ilustračná snímka. Zdroj: Profimedia.sk

V dôsledku ukrajinských útokov Moskva obmedzila vývoz paliva na takmer historické minimá. Podľa bývalého britského dôstojníka a plánovača NATO Philipa Ingrama je takáto stratégia Kyjeva veľmi účinná.

Rusku hrozí, že bude musieť dovážať benzín z bieloruských skladov. Môže za to vlna ukrajinských útokov na ropné rafinérie hlboko v ruskom vnútrozemí.

O tom, že najväčšiemu ropnému štátu sveta dochádzajú zásoby benzínu píše portál Politico, ktorý zároveň upozornil na prudký rast cien nafty pre ruského spotrebiteľa. Len za posledný týždeň išli hore až o 10 percent.

„Ceny benzínu dosiahli šesťmesačné maximum, od začiatku roka vzrástli o viac ako 20 percent, pretože dodávky sa zužujú a stále viac závodov je nútených prerušiť výrobu,“ píše Politico s odkazom na údaje zverejnené ruskou štátnou agentúrou TASS a RBC.

Posledné útoky na ruskú ropnú infraštruktúru pritom vykonali Ukrajinci minulú stredu. Dronmi zasiahli a vážne poškodili dve skladovacie zariadenia paliva vlastnené ruským energetickým gigantom Rosneft asi 500 kilometrov od hraníc s Ukrajinou.

Celkovo bolo v tomto roku podobne zasiahnutých najmenej 12 rafinérií v deviatich ruských regiónoch.

Podľa bývalého britského dôstojníka a plánovača NATO Philipa Ingrama je takáto stratégia najlepší spôsobom, ako uvoľniť tlak z popredných línií. „Je to ako komár – keď ho nemôžete nájsť, nemôžete ho zabiť a neustále sa vracia noc čo noc, budete vyčerpaní,“ cituje ho Politico.

„Kyjev zistil, že technologická zraniteľnosť Moskvy a útoky ukrajinských bezpilotných lietadiel na ruské rafinérie urýchľujú dopad západných sankcií, kvôli ktorým sa tieto rafinérie už snažia nahradiť západné zariadenia, náhradné diely a softvér,“ uviedla Maria Šagina, expertka na ruskú ekonomiku z Medzinárodného inštitútu pre strategické štúdiá.

Problém s pohonnými látkami bude trendom aj do budúcnosti

V dôsledku ukrajinských útokov Moskva obmedzila vývoz paliva na takmer historické minimá, minulý týždeň prepravila len niečo málo cez 712-tisíc ton nafty a vykurovacieho oleja v porovnaní s viac ako 844-tisíc tonami v rovnakom týždni v roku 2023.

„Pre Moskvu je to politický aj vojenský problém. Okrem toho, že lacné palivo je pre ruské vojnové úsilie zásadné, je tiež kľúčovou súčasťou ponuky prezidenta Vladimíra Putina verejnosti, liekom na zaostávajúce mzdy a slabý rubeľ,“ uviedol Politico.

Problém s pohonnými látkami v Rusku bude trendom aj do budúcnosti. Igor Juškov, analytik ruského Národného fondu pre energetickú bezpečnosť, v rozhovore pre ruské médiá tento týždeň povedal, že ceny pravdepodobne v dohľadnej dobe neklesnú - a krajina možno bude musieť dovážať benzín zo zásob skladovaných v susednom Bielorusku.

Prečítajte si tiež:

Zákaz vývozu benzínu

Politico pripomenul, že Moskva bola už vlani nútená zakázať vývoz benzínu a nafty kvôli nedostatku na domácom trhu, kde regulácie udržiavali nízke ceny, aby upokojili motoristov a umelo podporili poľnohospodársky sektor.

Vzhľadom na to, že pohonné látky v medzinárodnom meradle dosahovali vyššie ceny, sprostredkovatelia predávali do zahraničia lacný benzín, ktorý bol určený na použitie v Rusku, čo vytvorilo expandujúci čierny trh.

Moskva zákaz vývozu v novembri uvoľnila, polročný zákaz vývozu ale vyhlásila znovu tento rok 1. marca, a to aj kvôli ukrajinským útokom.

V priloženom videu si môžete pozrieť príspevok o ukrajinských útokoch na ruské ropné rafinérie.

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

Práve sa číta

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Vojna na Ukrajine

Dôležité udalosti